Utstilling

Jun 6, 2015

Jul 5, 2015

Se bilder →

Med tittelen Wer ist wo wer? Was ist wo was? – Identitet: menneske og sted vises den 36. Østlandsutstillingen igjen i Oslo, - for første gang på 13 år.

Østlandsutstillingen er en årlig åpen, juryert landsdelsutstilling som viser og formidler samtidskunst i de syv østlandsfylkene Akershus, Buskerud, Hedmark, Oppland, Oslo, Vestfold og Østfold. Årets utstilling er et samarbeid mellom Østlandsutstillingen og den tyske billedkunstnerorganisasjonen BBK Schleswig-Holstein. Utstillingen åpner først i tre visningsrom i Oslo; Galleri LNM, Tegnerforbundet og Galleri BOA sentralt beliggende i Kvadraturen i Oslo. Senere vil utstillingen vises i galleriet i Landesbibliothek i Kiel. Med sin frie innsendelsesrett og anonyme juryering er Østlandsutstillingen en av de få større mønstringene der nykommere vises side om side med de mer etablerte kunstnerne.

Verkene vil bli vist i Oslo fra 6. juni til 5. juli og i Tyskland våren 2016.

I vår samtid utforskes identitet gjennom blant annet forskning, kunst og den enkeltes tanker om eget liv. Vi håper og tror at samtidskunstens mangfoldige uttrykk kan inspirere betrakteren til å forstå sin identitet på nye måter og bidra til å belyse dette universelle, men samtidig stedsspesifikke temaet gjennom interessante innfallsvinkler. Egen opplevelse av identitet kan være sterkt knyttet til ulike steder, og konteksten man opplever kunsten i kan ha stor betydning for hvordan denne sees i sammenheng med både individet og samfunnet.

Gjennom utlysningen av prosjektet inviterte vi derfor kunstnerne til å svare på ulike spørsmål: Hvordan påvirker stedet hvor kunsten sees (kunst i det offentlige rom, kunst på utstillinger, kunst hjemme hos folk), den identitetsdannende prosessen hos mennesker? Påvirkes kunstnerens og betrakterens egen identitet av sted eller kunst? I utstillingen vil man kunne oppleve malerier, tegninger, grafiske arbeider, skulpturer, video, performance og stedsspesifikke verk. Dette brede mediale og visuelle spekteret vil på sin side kunne inspirere publikum til å beskjeftige seg med ulike tanker knyttet til identitet.

Det tematiske fokuset og et ønske om å fremheve performance, har vært nedfelt i utlysningen av søknadsteksten og i juryens arbeid. Fem kunstnere fra Norge og Tyskland samarbeidet med en kunsthistoriker og en kurator om utvelgelsen av verkene: Natalie Hope O’Donnell (kurator NO / GB), Tulle Ruth Koefoed-Jespersen (kunstner og juryleder, NO), Jens Martin Neumann (kunsthistoriker, D), Anders Petersen (kunstner, D), Monika Rathlev (kunstner, D), Marianne Tjønn (kunstner, NO) og Hans Martin Øien (kunstner, NO). I tillegg bidro representanter fra Performance Art Oslo til utvelgelsen av performancekunstnerne.

Kunstnere som deltar på årets Østlandsutstilling:

Jannik Abel, Amelia Beavis-Harrison, Birgit Brab, Karen Ingeborg Bye, Anja Carr, Ute Diez, Berivan Erdogan, Helen Karen Eriksen & Germain Ngoma, Lissette Escobar, Charlie Fjätström, Lene Hval Fossan, Morten Gran, Riri Klingenberg Green, Kristin Grothe, Britta Hansen, Dorthe Herup, Liv Kristin Holmberg & Roey Heifetz, Ilka Kollath, Daisuke Kosugi, Heidi Krautwald, Ulf Kristiansen, Kirsty Kross, Hedvig Lien Rytter, LINGE&STUB, Siw Lurås, Elisabeth Mathisen, Anke Maria Mueffelmann, Hanne B. Nystrøm, Shwan Dler Qaradaki, Claudia Reinhardt, Sabine Riek, Bernhard Schwichtenberg, Marit Silsand, Anne Stokker Sagen, Maria Sundby & Tone Leksbø, Guri Svindahl, Kjetil Teigen, Tanja Thorjussen, Catrine Thorstensen, Anni Tiainen, Gunnhild Torgersen, Susan Walke, Axel Wolf, Kristin Ytreberg, Heidi Øiseth.