Utstilling

Aug 18, 2013

Se bilder →

Affäire

Elgaard Mortensen arbeider innenfor et lavmælt, minimalt billedunivers. Tegningene hans består ofte av to til fire forskjellige elementer, noen abstrakte, andre realistiske. Motivene er små, så en stor del av tegningene består utelukkende av papirets hvite flate. Dette gir arbeidene et rolig og meditativt uttrykk som motsvares av en latent uhygge i motivvalget. I bildene som vises i Tegnerforbundet finner vi bl.a. skalpeller, kranier og scene fra en ulovlig demonstrasjon.

Tittelen ”Affäire” kan bety en ukjent reise. Dette kunne vært kunstnerens motto. Han er interessert i å formulere poetiske utsagn som kjennetegnes av det uavsluttede og flertydige.

Rune Elgaard Mortensen (f. 1980 i Danmark) har en Master fra Kunstakademiet i Oslo, og har også studert ved kunstakademiene i Århus og Trondheim. Siden 2004 har han deltatt på flere gruppeutstillinger i inn- og utland. Innkjøpt av bl.a. St. Olavs hospital, Trondheim.