Simon Nicholas

Jan 5, 2018

Feb 4, 2018

Utstillingsåpning fredag 05. januar kl.18.

MAPPING THE STUDIO

Simon Nicholas er for de fleste kjent for sine malerier av mennesker og menneskeskapte strukturer. Til sin utstilling i Tegnerforbundet er maling byttet ut med blyant, og byen med atelieret. I en serie med ateliertegninger er det han selv som er mennesket, og atelierets små og store bestanddeler hans statister.

Simon Nicholas:

Siden 1991 har jeg brukt skisseblokker av samme størrelse og papirkvalitet for å lage tegninger av den daglige rutinen i de 9 atelierene jeg har hatt fram til i dag. Arkivet består av over 1500 tegninger som stort sett er utført med 3H eller 5H blyant. I noen arbeider brukte jeg 9H blyant og i flere tilfeller har blyanten risset gjennom papiret. Valget av en hard blyant har satt visse føringer ved prosjektet. Grafitt herdet med leire gir en strek som noen ganger knapt er synlig, en strek som kan minne om sølvstifttegninger. Både en perseptuell og prosessuell tilnærming til tegning står sentralt. Jeg begynte etter hvert å bruke en form for tegnsetting med punkter og prikker som registrerer, antar jeg, hvor mine øyne stanser eller hviler på en gjenstand eller et sted i rommet. I en konvensjonell illusjon ser man det som er skildret før man ser måten illusjonen er formet på. Prosjektet “Mapping the Studio” er gradvis blitt en utforskning av observasjonstegningens basale verktøykasse, linje og valør, og dette innebærer at vi som tilskuer deltar like aktivt i rekonstruksjonen av illusjonen av rom. Prosjektet dokumenterer dermed både forskjellige fysiske aspekter av et atelier samtidig som arkivet også kan oppfattes som en analog skildring av sakkader, raske øyebevegelser som flytter blikket for fokusering fra et punkt til et annet.

Simon Nicholas (født 1954) er utdannet ved Camberwell School of Art, London, Istanbul Academy of Fine Arts og Kunstakademiet i Oslo. Han har hatt separat- og kollektivutstillinger i inn- og utland, blant annet i Trafo Kunsthall, Asker, University Gallery, Newcastle, Kings Place Gallery, London og Galleri Brandstrup, Oslo. Nicholas har mottatt diverse stipender og hans arbeider ble innkjøpt av an rekke nasjonale og internasjonale samlinger.

Arrangementer i utstillingsperioden

Søndag 14. januar kl.13: Møt kunstneren - Omvisning med Simon Nicholas

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer av arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.