Utstilling

Jun 2, 2019

Se bilder →

ROSER:FOLDER

Snøfrid Hunsbedt Eiene er tilbake i Tegnerforbundet og vi får denne gangen nærstudier av roser og rosens folder. Dette er en fortsettelse av tegneprosjektet der hun startet med å tegne forlatte hus og vinduer med nips og blondegardiner. Deretter gikk hun inn i husene og fant broderte duker som førte henne til rosemotivet. Eiene er kjent for å fordype seg i et tema og studere det fra flere sider. Vi ser fram til å vise publikum hennes nitide tegninger og grundige studier av valører.

Jeg har fordypet meg i rosemotivene som jeg fant da jeg tidligere tegnet broderte duker. Rosen var kjennetegnet til den førkristne Venus, senere ble den et symbol for jomfru Maria. Også i andre religioner er rosen et sterkt symbol og rosehagen et yndet motiv. Motivene har representert «noe annet», med henvisning bl.a. til det feminine, begjær, hemmeligheter og uskyld. Fra 1600-tallet har roser vært et av de mest  populære motivene i kunsthistorien, ved siden av mennesket selv. Roser har vært framstilt som selve hovedmotivet, eller som et objekt som tillegger hovedmotivet egenskaper. Betydningen kunne variere med motivet og i hvilken tilstand rosen var i. Om den var i knopp eller i full blomst – for ikke å si fallert.

Rosene tegnes ikke i en-til-en størrelse, men tett på, mange ganger forstørret og beskåret, så man ser kun et utsnitt. I Roser:Folder blir dette spillet brukt som middel til å se dramaet som utfolder seg mellom lys og skygge og gjør at en både ser og ikke ser rosene. Inne i de store foldene utfolder en rekke mindre folder seg i et forsøk på å komme innenfor, inn i bildet, videre inn i mangfoldet – i  et uendelig spill mellom utside og innside. Hvilke hemmeligheter ligger der inne og hva blir avdekket?

Arbeidene er gjort med blyant på papir. Dette fremhever valørene i foldene og kan vise til en forståelse av verden som folder i ulike valører.

- Snøfrid Hunsbedt Eiene

Snøfrid Hunsbedt Eiene (1942) bor og arbeider i Stavanger og er utdannet ved Kunstskolen i Rogaland og Vestlandets Kunstakademi. Hun har hatt en rekke separatutstillinger, og har deltatt på Høstutstillingen, Vestlandsutstillingen og Sørlandsutstillingen flere ganger. Dette er Eienes tredje separautstilling i Tegnerforbundet. Eiene er innkjøpt av bl.a. Kulturrådet, Innkjøpsfondet for Norsk Kunsthåndverk, Stavanger Kunstmuseum og Haugesund kommunes kunstsamling.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.