Utstilling

Snøfrid Hunsbedt Eiene

May 2, 2019

-

Jun 2, 2019

Se bilder →

Jeg har fordypet meg i rosemotivene som jeg fant da jeg tidligere tegnet broderte duker. Rosen var kjennetegnet til den førkristne Venus, senere ble den et symbol for jomfru Maria. Også i andre religioner er rosen et sterkt symbol og rosehagen et yndet motiv. Motivene har representert «noe annet», med henvisning bl.a. til det feminine, begjær, hemmeligheter og uskyld.

Fra 1600-tallet har roser vært et av de mest populære motivene i kunsthistorien, ved siden av mennesket selv. Roser har vært framstilt som selve hovedmotivet, eller som et objekt som tillegger hovedmotivet egenskaper. Betydningen kunne variere med motivet og i hvilken tilstand rosen var i. Om den var i knopp eller i full blomst – for ikke å si fallert.

Jeg har brukt rosene som et studieobjekt. Rosene tegnes ikke i en-til-en størrelse, men tett på, mange ganger forstørret og beskåret, så man ser kun et utsnitt.

I «Folder: Roser» blir dette spillet brukt som middel til å se dramaet som utfolder seg mellom lys og skygge og gjør at en både ser og ikke ser rosene. Inne i de store foldene utfolder en rekke mindre folder seg i et forsøk på å komme innenfor, inn i bildet, videre inn i mangfoldet – i  et uendelig spill mellom utside og innside. Hvilke hemmeligheter ligger der inne og hva blir avdekket?    

Rosene er tegnet med blyant i sort-hvitt. Dette fremhever valørene i foldene og kan vise til en forståelse av verden som folder i ulike valører. - Snøfrid Hunsbedt Eiene