Utstilling

Nov 24, 2013

Se bilder →

NYHUS & NYHUS – bildebokillustrasjoner og avistegninger

Tegnerforbundet er stolte av å presentere tvillingbrødrene Nyhus´ første utstilling sammen. Svein Nyhus viser illustrasjoner fra bildebøker, samt utvalgte illustrasjoner fra Ylvis-boken ”Hva sier reven?” som lanseres torsdag 14. november. Egil Nyhus viser aviskommentarer, karikaturer og barneboktegninger fra Kaptein Sabeltann-bøkene. De fleste arbeidene som er med på utstillingen er til salgs.

Brødrene er født i Tønsberg i 1962 og studerte ved Kunst- og håndverksskolen 1981–1985. De har siden vært illustratører på heltid og mottatt flere priser, blant annet Brageprisen, Bokkunstprisen og Årets avistegning. Egils illustrasjoner er preget av frodig fantasi og humor, og i 20 år har han bl.a. vært hovedtegner for den populære figuren Kaptein Sabeltann. Sveins arbeider er preget av poetisk undring og ekspressiv symbolbruk. Han har blitt nominert til Astrid Lindgrens minnepris og H. C. Andersen-medaljen flere ganger. Begge legger vekt på tegnerhåndverket og ønsket om å kommunisere bredt.