Utstilling

Apr 8, 2016

May 15, 2016

Se bilder →

Vi feirer vårt 100-årsjubileum med en jubileumsutstilling!

I 1916 gikk en gruppe tegnere og illustratører sammen om å etablere en interesseorganisasjon for tegnere og tegnekunst. I dag har forbundet 538 medlemmer bestående av profesjonelle kunstnere og illustratører med felles faglige, økonomiske og kunstneriske interesser. 100 år er kort tid sammenlignet med tegningens egen historie, men som kunstnerisk fagorganisasjon er vi landets eldste.

Jubileumsutstillingen vil se nærmere på Tegnerforbundets historie; herunder illustrasjonens, avistegningens og den frie tegningens posisjon i samfunnet og kunstfeltet. Utstillingen vil bygges rundt tre hovedpunkter: Den vil vise verk av Tegnerforbundets grunnleggere, sette Tegnerforbundet inn i et 100-årig historisk perspektiv, og sist – men ikke minst – vise tegningens plass i dagens samfunn og kunstfelt.

Deltakende kunstnere:Omar Andréen, Kjell Aukrust, Vanessa Baird, Anna-Eva Bergman, Håkon Bleken, Esther Maria Bjørneboe, Ridley Borchgrevink, Ragnvald Blix, Johan Bull, Ingun Bøhn, Chrix Dahl, Hans Normann Dahl, Harald Damsleth, Siri Dokken, Thorbjørn Egner, Fam Ekman, Julie Engås, Lars Fiske, Finn Graff, Gerda Graff, Kalle Grude, Inger Johanne Grytting, Joachim Grøgaard, Olaf Gulbransson, Gösta Hammarlund, Johanne Marie Hansen-Krone, Sverre Halvorsen, Mette Hellenes, Bjørn Hegardt, Annette Saugestad Helland, Hanne Grieg Hermansen, Kim Hiorthøy, Torgeir Husevaag, Tina Jonsbu, Per Krohg, Steffen Kvernland, Edvarda Lie, Lotte Konow Lund, Jan Lunde, Sverre Malling, Elisabeth Mathisen, Fredrik Matheson, Randi Monsen, Olav Mosebekk, Eivind Nielsen, Arne Nøst, Eyvin Ovrum, Pedro (Salo Grenning), Ørnulf Ranheimsæter, Kari Rolfsen, Borghild Rud, Zdenka Ruskova, Helge Røed, Tiril Schrøder, Bengt Sivesind, Fredrik Stabel, Øyvind Sørensen, Arnold Thorham, Øyvind Torseter, Geza Janos Toth, Kjell Varvin, Gelawesh Waledkhani, Knut Yran, Kai Øvre, Ulf Aas.

Kurator: Ottar Karlsen.