Tegnerforbundets utvalgte 2021

Jan 21, 2022

Mar 6, 2022

Åpning 20.1 kl.18./ Etterfest i Misfornøyelsesbaren.

Utstillingen Tegnerforbundets utvalgte 2021 åpner torsdag 20.1, kl.18. Det er femte gang vi arrangerer denne utstillingen hvor vi hyller utgivelsen av tegneserier og bildebøker. Fagjuryen bestående av Tord Torpe, Nora Brech, Berit Petersheim og Eva Stenlund Thorsen har valgt ut tolv fremragende bøker til årets utstilling.

Med utstillingen ønsker vi å fremme den visuelle boken som egen kunstart, samt bidra til økt kunnskap i diskursen om dette fagfeltet. Årets utvalgte bøker viser stor variasjon og et mangfold av temaer og uttrykksformer som spenner fra vakre og fantasifulle bildebøker, bearbeidelse av traume etter terror, tegneseriedokumentar, sci-fi, satire, historisk fiksjon, eksistensielle utfordringer og oppvekstskildringer. Felles for bøkene er at det er det visuelle som er det bærende element i fortellingene. De utvalgte bøkene blir ikke rangert og det blir ikke utropt vinnere.

I utstillingen vil alle bøkene være tilgjengelig sammen med utvalgte originaler, skisser og digitale tegninger. I vårt prosjektrom formidler vi videointervju med kunstnerne bak bøkene.

Didrik Magnus- Andresen vil ramme inn gallerirommet med en originaltegning direkte på galleriets vindusfasade.

Kommentar fra årets fagjury:

Årets utvalgte bøker tyter over av skaperglede og detaljrikdom. Bøkene er fylt til randen med tegninger og det er som tegningene vil sprenge seg ut av formatet. Utvalget viser dypt personlige historier, til mer politiske og dokumentariske fortellinger og tegne- og historiereferanser både fra øst og vest. Tegnerne har tegnet analogt og andre har tegnet digitalt. Noen har blandet teknikker, klippet ut, limt inn igjen. Strekene er raske, sakte, sarte, morsomme, skisseaktig, detaljert, organiske, grafiske, tekniske, fargerike, Med andre ord; bøkene har et vanvittig fantastisk mangfold av uttrykk!

Tegnerforbundets utvalgte 2021:

• Lene Ask, O bli hos meg, No Comprendo Press

• Christian Hovden Bloom, Bloom 2016-2020, Belhamel Press AS i samarbeid med Cappelens Forslag

• Nora Dåsnes, Ubesvart Anrop, Aschehoug Forlag

• Thomas Falla Eriksen, Skare, Strand Forlag

• Mari Kanstad Johnsen, Dyrene sover, Aschehoug Forlag

• Sunniva Sunde Krogseth, Nattsvermerne, Gyldendal Norsk Forlag

• Steffen Kverneland, Brillegeit, No Comprendo Press

• Sigbjørn Lilleeng, Inntrenger, Ena Forlag

• Didrik Magnus- Andresen, Ultima Thule, Jippi Forlag

• Christopher Nielsen, Weltschmerz # 10 A, No Comprendo Press

• Skinkeape, Bak den svarte porten, Gyldendal Norsk Forlag

• Øyvind Torseter, Mulanosaurus Rex, Cappelen Damm

Illustrasjon: Didrik Magnus-Andresen.

//

Filer:

Verksliste

Pressemelding - Norsk

Press release - English

Deltagende kunstnerne/ Participating artists - Norsk/ English

Katalog

//

I anledning utstillingen har vi gjennomført videointervjuer med noen av deltagnerne i utstillingen. Filmen blir vist i galleriet i løpet av utstillingsperioden.

Videoproduksjon: KUNSTDOK / Jon Marius Nilsson
Engelske undertitler: Rosanna Vibe