Tegnerforbundets utvalgte 2022

Jan 27, 2023

Mar 19, 2023

Åpning: 26.01, kl.18-20.

Tegnerforbundet – Senter for tegnekunst er stolte over å presentere Tegnerforbundets utvalgte for sjette gang. I utstillingen presenterer vi det ypperste av bildebøker og tegneserier utgitt i det foregående året, samt originaler, skisser og digitale verk fra bøkene. Ti bøker har blitt valgt ut av årets jury som består av Anja Dahle Øverbye, Anders Nordmo Kvammen og Melina Edvardsen.

Tegnerforbundets utvalgte 2022:

Anna Fiske, Museum, Cappelen Damm

Christopher Nielsen, Weltschmerz 10B, No Comprendo Press

Ragnar Aalbu, Det suser i Sivert, Vigmostad & Bjørke

Inga H. Sætre, Luringen, Gyldendal

Ronny Haugeland, Store ord, Vigmostad & Bjørke

Xueting Yang, Kjøkken, Jippi Forlag

Henriette T. Osnes, Une og skolestarten, Aschehoug

Mattis Bekkelund, Hip Hop-gutta, Træsh forlag

Knut Nærum, Streberne, No Comprendo Press

Nora Brech, Tenk å vere eit menneske, Vigmostad & Bjørke

Med utstillingen ønsker vi å hylle det store mangfoldet av tegneserier og bildebøker, samt løfte den visuelle boken som en egen kunstart. Vårt mål er å øke kunnskapen og fremme diskursen om dette fagfeltet. De utvalgte bøkene vil ikke bli rangert og det blir ikke utropt vinnere.

Om årets utvalgte bøker utaler juryen:

Her finnes en stor variasjon i uttrykk og sjanger, og de utvalgte bøkene viser en stor bredde av etablerte og ferske tegnere. Felles for bøkene er at de bugner av kreativitet og en herlig lek med farger. Bøkene er sjangeroverskridende og viser at det er rom for den eksperimentelle uttrykksformen. De viser et samfunnsengasjement, gjenspeiler samfunnet vi lever i og åpner opp for samtaler. Humor og alvor går hånd i hånd i årets utvalgte bøker. Disse viser at bildeboktradisjonen i Norge står på trygge ben og baner optimistisk vei for lekenheten inn i fremtiden. Boken er ikke død!

I utstillingen presenterer vi også videointervjuer med de deltagende kunstnerne, og Henriette T. Osnes har laget en original tegning på galleriets vindusfasade. De utvalgte bøkene vil være tilgjengelig i galleriet i utstillingsperioden.

Utstillingen er støttet av Norsk Illustrasjonsfond.

Illustrasjon: Henriette T. Osnes.

Filer:

Verksliste

Pressemelding - Norsk

Pressemelding - Engelsk

Bakgrunnsinformasjon om årets jury

Katalog

Les anmeldelser og omtaler her.

Arrangementer i utstillingsperioden:

Torsdag 02. februar kl.18: Paneldebatt: Nordisk Manga ?!?  Finn ut mer.

Lørdag 11. mars, kl.11-14:30: Animasjonsverksted for barn mellom 9-12 år med Annette Saugestad Helland. Begrenset antall deltagere. Mer info og påmelding.

For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår Facebook & Instagram.

//

I anledning utstillingen intervjuet vi de ti deltagerne i utstillingen om deres kunstnerskap og forhold til tegning. Filmen blir vist i galleriet i løpet av utstillingsperioden.

Videoproduksjon: KUNSTDOK / Jon Marius Nilsson
Engelske undertitler: Rosanna Vibe