Utstilling

Apr 12, 2024

Jun 2, 2024

Se bilder →

Åpning torsdag 11.04., kl.18–20.

Tegning på tur åpnet ved Nordnorsk Kunstmuseum i september 2021 og er nå en vandreutstilling. Fra Tromsø har tegningene tatt turen til Hammerfest, til Honningsvåg og videre til Terminal B i Kirkenes – gjennom et samarbeid med Pikene på Broen, før den nå har funnet veien til Tegnerforbundet.

Denne utstillingen betrakter tegning i videre forstand, fra det direkte møtet mellom tegneredskap og underlag og over i en romlig, tredimensjonal kontekst. I utstillingen går tegningen ut på tur – på tur fra veggen og ut i rommet, over i andre teknikker og mellom medier, fra figurasjon til abstraksjon, ut i verden, inn i skogen, på tvers av kulturer, både bakover og fremover i tid og ut i politiske ytringer.

I Tegning på tur finner du verk fra Nordnorsk kunstmuseum sin samling med et bredt spenn kunstnere. Utstillingen inkluderer både skisser, ferdige verk eller tegninger som strekker seg ut i rommet. Utstillingen legger vekt på tegning som uttrykksform og gir et innblikk i hvor ulikt kunstnerne benytter seg av mediet – både i tradisjonell forstand med fokus på det håndverksbaserte, men også tegning ut i det utradisjonelle. Her tar tegningene også tredimensjonale former, og inkluderer tegninger uten regler.

Utstillingen viser også hvordan en kurator kan tenke utstilling – som helhet kan den formidle en tanke eller idé om at tegning egentlig kan være alt.

Deltagende kunstnere:

Anna-Eva Bergman, Arne Ekeland, Arnold Dahlslett, Beth Wyller, Inger Johanne Grytting, Iver Jåks, Jan Groth, Jean Heiberg, Johanne Marie Hansen-Krone, Kjell Varvin, Mogens Henckel, Marsil Andjelov Al-Mahamid, Ragnhild Keyser, Rolf Nesch, Sigfrid Ingebjørg Hernes, Silje Figenschou Thoresen, Sissel Fredriksen, Tone Lyngstad Nyaas, Bjørn Carlsen.

Kurator: Lise Dahl.

Bilde: Rolf Nesch. Foto: Nordnorsk Kunstmuseum.