Tegning på tur

Apr 12, 2024

Jun 2, 2024

Åpning torsdag 11.04., kl. 18–20.

I perioden 12.04.–02.06.2024 viser Tegnerforbundet – senter for tegnekunst utstillingen Tegning på tur, en vandreutstilling produsert av Nordnorsk Kunstmuseum som inkluderer verk fra museets samling. Utstillingen har tidligere vært i Hammerfest, i Honningsvåg og i Terminal B i Kirkenes - gjennom et samarbeid med Pikene på Broen og har nå funnet veien til Tegnerforbundet – senter for tegnekunst. 19 kunstnere er representert med arbeider som favner skisser, ferdige verk og tredimensjonale tegninger. Utstillingen er kuratert av Lise Dahl.

Følgende kunstnere er representert i utstillingen:

Marsil Andjelov Al-Mahamid (f. 1983), Anna-Eva Bergman (1909–1987), Bjørn Carlsen (f. 1945), Arnold Dahlslett (f. 1948), Arne Ekeland (1908–1994), Sissel Fredriksen (f. 1963), Jan Groth (1938–2022), Inger Johanne Grytting (f. 1949), Johanne Marie Hansen-Krone (1952–2024), Jean Heiberg (1884–1976), Mogens Henckel (f. 1966), Sigfrid Ingebjørg Hernes (f. 1956), Iver Jåks (1932–2007), Ragnhild Keyser (1889–1943), Rolf Nesch (1893–1975), Tone Lyngstad Nyaas (f. 1962), Silje Figenschou Thoresen (f. 1978), Kjell Varvin (f. 1939) og Beth Wyller (f. 1947).

_

Utstillingen setter søkelys på tegning som uttrykksform og gir et innblikk i hvor ulikt kunstnere benytter seg av mediet – både i tradisjonell forstand med fokus på det håndverksbaserte, og ut i det utradisjonelle. I utstillingen tar tegningene også tredimensjonale former, og inkluderer tegninger uten regler og grenser. Vi møter den på tur fra veggen og ut i rommet, på tur over i andre teknikker og mellom medier. Fra figurasjon til abstraksjon, ut i verden, inn i skogen, på tvers av kulturer, både bakover og fremover i tid, mellom meninger, og ut i politiske ytringer.

Utstillingen viser også hvordan en kurator kan tenke utstilling – som helhet kan den formidle en tanke eller idé om at tegning egentlig kan være alt.

Gjennom hele 2000-tallet har tegning styrket sin posisjon. Internasjonalt gjennom flere av de store biennalene hvor tegning vises som selvstendig uttrykksform. I dag er tegning likestilt med andre medier, både i rendyrket form og i et utvidet felt og hevder sin naturlige plass over hele kunstscenen. Tegnerforbundets Tegnetriennale i 2023 med tittelen All that Lies Between undersøkte forholdet mellom det skrevne og det tegnede, det sagte og usagte, og alt som ligger imellom. Alt som ligger imellom, kan også være beskrivende for Tegning på tur som er en hyllest til tegningen, men også en hyllest til friheten tegningen har oppnådd gjennom de siste 40 årene.

_

Filer å laste ned:

Bilde: Rolf Nesch. Foto: Nordnorsk Kunstmuseum.