Terje Roalkvam

Apr 11, 2013

May 5, 2013

Designo

Terje Roalkvam viser blyant- og kulltegninger i kombinasjon med ulike naturmaterialer, på papir og rett på vegg. Arbeidene kretser rundt geometri som finns i naturen og en konstruert geometri. De undersøker med en sanselig tilnærming ulike samspillmuligheter mellom materialene og tegningen. Arbeidene peker på formale kontraster og sammenhenger mellom en tegnet linje eller en geometrisk grunnform, og fragmenter av naturmaterialer som stein, tre og kull. De søker en balanse mellom menneskets behov for system og naturmaterialenes mangfold.

Terje Roalkvam (f. 1948). Utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Kunstakademiet i Warszawa. Siden 1970-tallet har Roalkvam hatt mange separatutstillinger og deltatt på en lang rekke gruppeutstillinger i både inn- og utland, bl.a. Stenersenmuseet, Lillehammer Kunstmuseum, Nordnorsk Kunstmuseum og Kunstnerforbundet (separatutstillinger) og Statens Kunstutstilling (Høstutstillingen) åtte ganger. Roalkvam er også kjøpt inn til flere offentlige samlinger: Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Lillehammer Kunstmuseum, Museum Sztuki, Lodz (PL), Minneapolis Institute of Art (USA), Göteborg Konstmuseum for å nevne noen få.