Utstilling

Tidevatnet lagar bølgjer i fjell og lukta av furu kan skapa regn

Oct 11, 2024

Dec 22, 2024

Se bilder →

I tidsrommet 11.10.–22.12.2024 presenterer Tegnerforbundet – senter for tegnekunst gruppeutstillingen TIDEVATNET LAGAR BØLGJER I FJELL OG LUKTA AV FURU KAN SKAPA REGN. Åtte kunstnere og et samarbeidsprosjekt som på ulike måter jobber med vann, deltar i utstillingen som er kuratert av Randi Nygård.

Deltagende kunstnere: Sigmund Skard, Munan Øvrelid, Eli Maria Lundgaard, Signe Lidén, Ane S. Landfald, Maja Nilsen, Simon D. T. Wenzel, Thorbjørn Sørensen. Kunstnergruppen MEANDER: Kjersti Vetterstad, Søssa Jørgensen, Geir Tore Holm, Caitlin Franzmann, Marina Guzzo, Kidauane Regina Alves, Alexandra Neumann, Tomoko Momiyama, Avani Tanya, U Bat Sat, Turakella Edith Gyindo og Randi Nygård.

Tegnerforbundet har invitert Randi Nygård til å sette sammen en gruppeutstilling om vann. I hennes arbeid med utstillingen har Nygård blant annet tatt utgangspunkt i sin sønns spørsmål om hvorfor vi ikke kan holde vann fast i hånden vår. Hvorfor flyter vann gjennom landskap, i vassdrag, fjorder og våtmarker, inn og ut av planter, skyer, byer, dyr, havet og kroppene våre? Det kan vi ikke svare klart på, men vi vet at vann er en forutsetning for alt liv slik vi kjenner det.

Kunsten er et sted hvor vi kan få fortsette å undre oss, hvor vi ikke trenger å holde fast og fullt ut forstå. Hvordan er så det flytende vannet, som vanner, renser, flytter og endrer, flommer over, danner skyer og blir forurenset, til stede i kunsten?

Nygård har valgt kunstnere med verk som åpner for en sterk tilstedeværelse og undring. De viser på ulike måter det grunnleggende poetiske ved verden. I Signe Lidéns lydinstallasjon hører vi tidevannets bølger gå inn i fjell og få de til å vibrere. I Thorbjørn Sørensens maleri av en bukett tulipaner møter vi en stille tilstedeværelse av mangel på vann. Sigmund Skard stiller ut en video og gjennomfører en performance under utstillingsåpningen hvor speilinger i en kopp te vil møte en nese. Simon Tegnander Wenzel har jobbet med lukter fra barndommens hule. I Munan Øvrelids maleri finner vi et kulturhistorisk rom av hav, skygger og umørke. Ane Sivertsen Landfald viser en stor tegning som er inspirert av en freske fra 1300-tallet som har gått gjennom århundrer med flom, forfall og restaurering. Vi ser livet som en vital og organisk bevegelse i Maja Nilsens collager, og i Eli Maria Lundgaard videoinstallasjon møter språk og bevissthet vannets evige kretsløp som forutsetning for alt liv.

En månekalender, produsert av kunstnergruppen Meander, inneholder korte instruksjoner om vann. Kalenderen er del av utstillingen og tilgjengelig i et begrenset opplag. Her flyter fantasien som en elv gjennom miljøet i ulike land, når kunstnerne undrer seg over hva vann kan uttrykke mellom ulike tilstander, når det fordamper, fryser og smelter ut av isbreer. Og hvordan livet ville vært om vi ikke hadde klokker, men fulgte tiden i samspill med sol, måne, vann og andre levende vesener? Hvordan ville et naturreservat med våtmark sett ut i ditt nabolag? Hva om du var en blekksprut? Eller en vanndråpe som speiler omverden?

Om kuratoren

Randi Nygård (1977, Bergen) er kunstner. I sitt arbeid tar hun ofte utgangspunkt i fakta som går på tvers av natur- og samfunnsvitenskapene og som vender oss mot det vi mennesker ikke forstår, men likevel kan sanse og erfare. Hun er interessert i sammenhenger som er usynlige, tilfeldige eller irrasjonelle, og visuell representasjon av disse.

Filer å laste ned:

Verksliste

Utstillingstekst norsk

Utstillingstekst engelsk

Kunstnere i utstillingen (norsk)

Kunstnere i utstillingen (engelsk)

Kuratortekst (norsk)

Kuratortekst (engelsk)

Arrangementer i utstillingsperioden:

Performance Drawing time, chords, points in land, minerals and ether ved Simon Daniel Tegnander Wenzel: Torsdag 10. oktober (utstillingsåpning), kl. 18:45.

Performance Om å få noko ut av det ved Sigmund Skard: Torsdag 10. oktober (utstillingsåpning), kl.18:30 og kl.19:00.

Kuratoromvisninger: Onsdag 16. oktober kl. 12:00 / Lørdag 16. november kl. 13:00.

Networks of Circatidal Earth Bodies, et live lydessay av Signe Lidén: Lørdag 30. november, kl. 13:00.

Digital presentasjon av månekalenderen ved MEANDER: Mer informasjon kommer.

Hold deg oppdatert om aktuelle arrangementer ved å følge oss på Facebook og Instagram.

Foto: Øystein Thorvaldsen / Tegnerforbundet.

No items found.