Arrangement

Foredrag ved Fadlabi - "El-Salahi og jeg"

Jun 30, 2022

Jun 30, 2022

Foredrag ved Fadlabi - "El-Salahi og jeg"

I anledning utstillingen Pain Relief Drawings med Ibrahim El-Salahi holder Cassius Fadlabi foredraget El-Salahi and I.

Sted: Tegnerforbundet

Tidspunkt: Torsdag 30. juni kl.17.30

Arrangementet er gratis, åpent for alle og krever ingen påmelding. Foredraget gjennomføres på engelsk.

El-Salahi og jeg

Et foredrag om Ibrahim El-Salahis innflytelse på sudanesiske samtidskunstnere i dag.

Fadlabi deler sin personlige historie om hvordan han oppdaget El-Salahis kunstnerskap, og gir noen innblikk i omstendighetene han tenker formet dem begge to. Fadlabi vil også snakke om hvilke spørsmål de intellektuelle stod overfor under Sudans postkolonialisme. Hvordan forholdt kunstnere somEl-Salahi seg til disse? Og hvordan påvirket dette nye generasjoner?

Om Cassius Fadlabi

Norsk-sudanske Cassius Fadlabi (f. 1975) bor og virker i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), avdeling Kunstakadmiet, Al­-Neelain University og Sudan University of Science andTechnology i Khartoum. Fadlabi arbeider med maleri, tekst og performance og driver også visningsstedet Khartoum Contemporary Art Center i Oslo sammen med Karin Erixon. Han har stilt ut en rekke steder internasjonalt, hovedsakelig i Europa, USA og Midtøsten.

Fadlabis studier av kunst fra ulike verdenshjørner har gjort ham til det han er i dag: en internasjonal kunstner, men ennå med sterke røtter til Sudan. Fadlabi vokste opp i Khartoum i Sudan, og kom til Norge i 2003 som politisk flyktning. Han har siden over mange år satt spor i det norske kunstmiljøet.

Foto: Cassius Fadlabi (til venstre) og Ibrahim El-Salahi (til høyre).

Link til Facebook arrangement