Ibrahim El-Salahi

Jun 18, 2022

Jul 31, 2022

Utstillingsåpning 17.06 kl.18.

Åpningstale ved Laura Hoptman, direktør på The Drawing Center i New York.

_

I perioden 18. juni - 31. juli presenterer Tegnerforbundet den første separatutstillingen med Ibrahim El-Salahi i Norge. El-Salahi (født 1930 i Omdurman i Sudan) er en sentral aktør innenfor afrikansk modernisme. Utstillingen er et samarbeid med The Drawing Center i New York der utstillingen vises senere i år, og består av 89 tegninger fra serien Pain Relief Drawings. Utstillingen er kuratert av Laura Hoptman, direktør ved The Drawing Center i New York. Til utstillingen har Tegnerforbundet invitert den oslobaserte norsk-sudanesiske kunstneren Ahmed Umar (født 1988) til å bidra med nye tegninger. Koblingen mellom El-Salahis og Umars verk skaper en dialog mellom to generasjoner fra samme land.

Mellom islamsk kunsthistorie og vestlig modernisme

Ibrahim El-Salahis verk er forankret både i etterkrigstidens europeiske modernisme og i tradisjoner fra afrikansk og islamsk kunsthistorie. Inspirert av arabisk kalligrafi, så vel som surrealistisk figurasjon og geometrisk abstraksjon, skapte El-Salahi et særegent billedspråk som han oftest uttrykker i tegning. Hans stil overskrider geografiske og kulturelle grenser og har inspirert kunstnere i Sudan og andre steder i Afrika i generasjoner.

Pain Relief Drawings

Fra 2016 skapte El-Salahi en serie bestående av hundrevis av små tegninger som han kaller Pain Relief Drawings. Han begynte på serien da ryggsmerter reduserte bevegeligheten hans, og han ble avhengig av smertestillende medisiner. Diagnostisert med Parkinsons sykdom ble hans bevegelse ytterligere innskrenket, og resulterte i et høyere inntak av reseptbelagte legemidler. Disse medisinpakningene fungerer som underlag fortegningene i serien hvorav 89 stykker vises i Tegnerforbundet.

Serien refererer til tegninger som El-Salahi lagde i 1975 da han tilbrakte seks måneder i fengsel i Khartoum, Sudan, for politiske forbrytelser som aldri ble redegjort for ham. Med en smuglet blyantstump tegnet han på små lapper som han rev fra innpakningen på leveranser med mat medfanger fikk tilsendt. På grunn av begrensningene i størrelse og tid til å lage disse tegningene, mestret El-Salahi en komposisjonsteknikk der han startet fra et lite, sentralt punkt –noe han har beskrevet som en kjerne – og derfra arbeidet seg utover. I Pain Relief - serien bruker han en lignende teknikk. Med fengselstegningene i tankene har El-Salahi sagt at han anser hver Pain Relief Drawing for å være en slags kjerne i seg selv. "Det er opprinnelsen; det er det viktigste," forklarer han, med henvisning til de nye verkene.

Denne tankegangen går som en rød tråd gjennom El-Salahis kunstnerskap som preges av en personlig sammenheng mellom det å lage kunst, og bønn, som om det å lage bærer med seg en åndelig kraft til å trøste, og kanskje til og med helbrede.

Ibrahim El-Salahi: Biografi

Ibrahim El-Salahi er en markant skikkelse i kunstverden. På 50-tallet var han en av grunnleggerne avKhartoum-skolen, en ledende kunstnergruppe som representerte modernismens oppblomstring i den islamske verden. Siden 60-tallet ble verkene hans vist på renommerte institusjoner over hele verden, blant annet The British Museum, London;MASP, São Paulo; Institut du Monde Arab, Paris og Museum of Modern Art, NewYork. Hans nyeste separatutstillinger inkluderer retrospektive visninger ved Ashmolean Museum, Oxford (2018) og Tate Modern, London (2013). Sistnevnte utgjorde den første retrospektive utstillingen på museet av en afrikansk kunstner.

El-Salahis arbeider er å finne i offentlige samlinger over hele verden, inkludert National Gallery of Victoria, Sydney; The National Gallery, Berlin;British Museum; Tate; Guggenheim-museet; The Art Institute of Chicago; Metropolitan Museum of Art; The Museum of Modern Art, New York, og Smithsonian Institution, for å nevne et utvalg.

Ibrahim El-Salahi er bosatt i Oxford, Storbritannia.

To generasjoner møtes

I utstillingsperioden viser den norsk-sudanesiske kunstneren Ahmed Umar nye tegninger som står i dialog med El-Salahis verk, i galleriets prosjektrom. Ibrahim El-Salahi er en inspirator for Umar og har vært viktig for hans kunstnerskap.

I utstillingen viser Ahmed Umar verket Ruqyah رُقيَة : Invocation hvor han tar opp smertelindring fra et tradisjonelt perspektiv. Arbeidet er en installasjon av bønnevers som anses å ha lindrende eller helbredende egenskaper på åndelige, psykologiske eller fysiske smerter.

I islamsk tradisjon er Ruqyah en praksis utført og anerkjent av profeten. Dette innebærer å deklamere vers fra Koranen eller hengiven bønn til Allah, med formål om å kurere sin egen eller andres lidelse. Ruqyah antas å helbrede en lang rekke smerter: hodepine, det onde øye, depresjon... og til og med kreft! Appellen utføres av en muslim som har gjennomgått et renselsritual, mens han legger sin høyre hånd på det plagede området, og hvis ikke det er mulig, på personens panne. Både personen som utfører påkallelsen og den som lider må tro at helbredelse kommer fra Allah, ikke fra personen som påkaller det, og heller ikke fra deklamasjonen i seg selv.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Bilde: Ibrahim El-Salahi, Pain Relief Drawing, 2016–2018. Penn og tusj på baksiden av en medisinpakning.© Ibrahim El-Salahi. Courtesy of Vigo Gallery. All rights reserved, ARS, NY 2022.

Filer:

Verksliste - Ibrahim El-Salahi

Verksliste - Ahmed Umar

Pressemelding - Norsk

Press release - English

Katalog

//

Arrangementer i utstillingsperioden:

Torsdag 30.juni kl.17.30: Foredrag - El-Salahi og jeg ved Cassius Fadlabi.

For oppdateringer om arrangementer i forbindelse med utstillingen, følg med på Instagram og Facebook.

//

I anledning utstillingenar vi gjennomført en samtale om El-Salahi mellom Laura Hoptman, kurator og direktør ved The Drawing Center, og billedkunstner Ahmed Umar.

Videoproduktion: KUNSTDOK / Jon Marius Nilsson

Undertitler: Rosanna Vibe