Arrangement

Dec 17, 2022

Introduksjon til kulltegning for barn mellom 9-12 år

KURSET ER FULLMELDT!

Send mail med ønsket antall plasser, navn og mobilnummer til susanne@tegnerforbundet.no om du er interessert i å stå på ventelisten.

Har du eller kjenner du barn mellom 9-12 år som har lyst til å lære seg ulike teknikker i kulltegning  på en morsom og leken måte? Da anbefaler vi verkstedet Introduksjon til kulltegning for barn sammen med de to samiske samtidskunstnerne Marte Lill Somby og Laila Labba lørdag 17. desember kl.13-15 i Tegnerforbundet.

Verkstedet har fokus på utstillingen Materialfølelse og virkekraft med Iver Jåks.

I verkstedet vil kursholderne Laila Labba og Marte Lill Somby vise eksempler fra sitt eget arbeid og fortelle om sin egen tilnærming til tegning og hvordan tegning er en viktig del av deres kunstnerskap. Laila Labba er en av utstillerne i utstillingen Materialfølelse og virkekraft med Iver Jåks og vil fortelle om sitt bidrag til utstillingen. Kursholderne vil også gjennom sitt eget kunstnerskap sette fokus på samisk kunst.  Samtidig kommer de til å aktivt bruke Iver Jåks´ tegninger og skulpturer fra utstillingen til enkle tegneøvelser.

Videre vil deltakerne få flere konkrete øvelser med bruk av kull på papir, se på lys og skygge før de får en lengre tegneoppgave. Målet med kurset er å vise hvordan skisser kan bli til med kull, knetgummi og papir, samt se hvordan den grafiske tilnærmingen med svart papir og kritt endrer tegningenes form og uttrykk. Tegning som lek og gøy!

Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på kurset. Kurset er gratis, men krever påmelding. Begrenset antall plasser! Første-mann-til-mølla prinsipp.

Sted: Tegnerforbundet (Rådhusgate 17, Oslo)
Dato:
Lørdag 17. desember
Tidspunkt:
Kl.13:00 -15:00
Ta med:
Vi ønsker at deltakerne tar med seg en liten gjenstand på kurset som de er knyttet til, som kan være til inspirasjon til tegning.

Vi anbefaler at barna har på klær som ikke gjør noe om blir skitten: Kull og pastell kan sette farge på klær.

Om kursholderne:

Laila Labba (f 1995) er en samisk samtidskunstner og illustratør fra Karasjok. Labba arbeider med analog og digital tegning, maleri og grafikk, og hennes kunstnerskap tar utgangspunkt i samisk kultur og natur. Labba har en bachelorgrad i illustrasjon ved University of Huddersfield. Hun har illustrert mange bøker og jobbet med ulike illustrasjonsoppdrag. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn-og utlandet. Hun og forfatter Kirste Paltto ble nominert til Nordisk Råds barne- og ungdomslitteraturpris 2021 med boka Jođašeaddji Násti/Den vandrende stjerna.

Marte Lill Somby (f 1987) er samisk billedkunstner fra Tromsø og Karasjok. Somby tar ofte for seg samtidsaktuelle spørsmål, og inspireres av kultur og identitet. Somby er utdannet ved Tromsø Academy Of Contemporary Art. Hun har deltatt på flere gruppe og separatutstillinger inn og utenlands, og vært aktiv i den samiske kunstnerorganisasjonen SDS - Sámi Dáiddačehpiid Searvi.

Arrangementet er del av formidlingsprogrammet knyttet til utstillingen «Materialfølelse og virkekraft» med den samiske kunstneren Iver Jåks.

Foto: Marte Lill Somby.

Link til Facebook arrangement