Iver Jåks - Materialfølelse og virkekraft

Oct 28, 2022

Dec 22, 2022

Utstillingsåpning 27.10 kl.18.

Åpningstale ved kuratorene for utstillingen, Hanne Hammer Stien og Kristoffer Dolmen, Hanna Horsberg Hansen fra Inger og Iver Jåks stiftelsen og Hilde Lunde, daglig leder i Tegnerforbundet.

niilas helander vil holde performancen du skal ikke tøyle en fri bevegelse.

//

Tegnerforbundet – Senter for tegnekunst er stolte over å presentere utstillingen Materialfølelse og virkekraft med den samiske kunstneren Ánddir Ivvár Ivvár/ Iver Jåks (1932-2007), i Oslo. Utstillingen åpner 27. oktober og har hovedfokus på Jåks´ tegninger, hvorav flere av tegningene ikke har blitt vist tidligere. De tre samiske samtidskunstnerne Laila Labba (1995), niilas helander (1983) og Kurt Hermansen (1948) vil bidra til utstillingen med nyproduserte verk som står i dialog med Jåks´ kunstnerskap. Utstillingen er kuratert av Hanne Hammer Stien og Kristoffer Dolmen.

En forkjemper for samisk kultur

Iver Jåks er regnet som en av de mest innflytelsesrike kunstnerne fra Sápmi og Nord-Norge. Samisk kultur, tradisjon, religion og filosofi er grunnpilaren i hans virke, og han har stor betydning for etterfølgende generasjoner av samiske kunstnere frem til i dag. Jåks var en forkjemper for samisk kultur og han bidro på mange ulike områder innenfor det samiske og det norske samfunnet, fra skoleverket til organisasjonsliv og museumsarbeid. Spesielt viktig var hans bidrag til det samiske samfunnet i en periode der revitaliseringen av språket og kulturen skjøt fart. Hans kunstnerskap er derfor svært mangfoldig, og han har satt dype spor.

Tegning som erkjennelse

For et bredt publikum er Iver Jåks først og fremst kjent for grafikk, skulptur og installasjon, men tegning var en viktig del av hans kunstneriske praksis. Han brukte gjennomgående tegning for å kartlegge, systematisere, tenke, forstå, sette sammen og skape. Utstillingen i Tegnerforbundet tar utgangspunkt i at tegning er en egen erkjennelsesform, og viser et utvalg av Jåks´ tegninger sammen med noen andre verk fra hans tallrike produksjon.

Duodji som et sentralt motiv i Jåks´tegninger

Et sentralt motiv i det omfattende tegnematerialet Jåks etterlatte seg, er duodji. Duodji refererer generelt til tradisjonelt samisk håndverk og kunsthåndverk med bruk av tradisjonelle materialer og teknikker. Jåks forholdt seg til en definisjon av duodji som viser til all skapende aktivitet. Blant annet omfatter materialet som vises i utstillingen dokumentasjon av duodji hentet fra museumssamlinger, forskjellige områder av Sápmi og skisser til egne arbeider. De etterlatte tegningene viser samtidig bredden i Jåks’ arbeid.

Om Iver Jåks

Iver Jåks var fra Kárášjohka (Karasjok) der han bodde mesteparten av livet. Jåks arbeidet med duodji, tegning, grafikk, maleri, relieff, skulptur, kunsthåndverk og design. Med bakgrunn i samiske tradisjoner skapte han kunst blant annet i tre, horn, bein og skinn. Fra 1950-årene illustrerte Jåks også en rekke skolebøker, barnebøker, skjønnlitterære bøker, og bidro til barneprogrammer for NRK. Han debuterte på Den Nordnorske kunstutstilling i 1959, og dette innledet en karriere på over 40 år med tallrik deltakelse i utstillinger og en mengde offentlige oppdrag.

Både på norsk og svensk side er Jåks representert i en rekke offentlige samlinger. I Norge er hans verk innkjøpt av de fleste viktige museene, blant annet Nasjonalmuseet, Nordnorsk Kunstmuseum og Kulturrådet. Han mottok en rekke priser for sine kunstneriske arbeider, bl.a. Norsk kulturråds ærespris, Polarsirkelfestivalens ærespris og Nordisk Sameråds ærespris. Han ble utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden 2002.

Dialog med tendenser i dagens samtidskunst

De tre samiske samtidskunstnerne Laila Labba, niilas helander og Kurt Hermansen har blitt invitert inn i utstillingen for å bidra med nyproduserte verk. De tre tilhører ulike generasjoner og har svært forskjellige kunstneriske praksiser, men bidrar hver for seg til å utvide utstillingsrommet og skape forbindelser til Jåks på tvers av tid og sted. Inspirert av Jåks’ grafikk har Labba laget et vindusverk som fungerer som et prisme for utstillingen. I en performance laget spesielt for åpningen av utstillingen går helander i dialog med Jåks’ tankeunivers. Hermansen på sin side har laget lysdesign til utstillingen som er med på å etablere en samtale mellom materialet som presenteres og omgivelsene i Tegnerforbundet.

_

Utstillingen inneholder verk generøst utlånt av Inger og Iver Jåks Stiftelse, Kárášjoga gjelda/Karasjok kommune, Norges arktiske universitetsmuseum, UiT Norges arktiske universitet, Sámiid Vuorká-Dávvirat/De samiske samlinger, Tromsø kommune, Universitetsbiblioteket UiT Norges arktiske universitet og Gunn Harbitz.

Utstillingen er støttet av Sametinget, Sparebankstiftelsen og Kulturrådet.

Bilde:

Iver Jåks