Ane Barstad Solvang mottar reisestipend

Mar 29, 2022

Vi gratulerer vårt medlem Ane Barstad Solvang som mottok Tegnerforbundets reisestipend 2022.

Årets jury bestod av Flu Hartberg og Johannes Høie.

Juryens begrunnelse:

"Årets stipendjury har bestemt å bevilge reisestipendet for 2022 til Ane Barstad Solvang.

Barstad skriver i sin søknad at hun vil bruke stipendet på et opphold i Leipzig, Tyskland, der hun er invitert til å være festivalkunstner under Leipzig Cosmic Comic Convention. Vi håper og tror at disse ekstra reisepengene vil bidra til at Barstad får tid til å knytte nyttige tråder til det store utland, og få mest mulig ut av oppholdet der.

Ane Barstad Solvang har utmerket seg i både kunst og tegneserie-verdenen med en røff og humoristisk akvarell-stil. Vi oppfatter Barstads prosjekt som samfunnsengasjert og modig, og ønsker lykke til i Tyskland."

Ane Barstad Solvang har en BA of Arts i Creative Writing fra Roehampton University, London. Hun har en rekke utstillinger bak seg, og har utgitt flere tegneserier, samt tegneserieromanen “Frykt & medlidenhet” (No Cpmprendo Press, 2018) og den illustrerte romanen “Dum naken” (Flamme forlag, 2020). Hun er innkjøpt av Nasjonalbibliotekets innkjøpsordning og Biblioteksordningen. Barstad Solvang bor og arbeider i Oslo.

Foto: Heidi Furre.