Nyhet

Månedens tegner i salgsavdelingen – Solfrid Elise Lindblom

Oct 1, 2024

Månedens tegner er en intervju-serie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.

Solfrid Elise Lindblom (1998) ble medlem av Tegnerforbundet høsten 2023. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø og Einar Granum Kunstfagskole. Hennes kunstnerskap er preget av temaer knyttet til naturen og det mytiske, med fokus på Antropocen. Lindblom utforsker naturens rolle som en aktiv aktør i kunsten, snarere enn en passiv bakgrunn, og stiller spørsmål ved menneskets posisjon som den dominerende arten. Gjennom hennes verk oppfordres betrakteren til å reflektere over de etiske konsekvensene av denne dominansen og se mennesket som en del av et større økologisk nettverk. Materialbruken hennes gjenspeiler også disse temaene, der kulltegning ofte spiller en sentral rolle. Lindblom er en «conlang» som har også utviklet sitt eget skriftspråk, som tidvis er synlig i hennes arbeider.

TF: Hei Solfrid. Velkommen som medlem av Tegnerforbundet. Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

SEL: Jeg jobber med kulltegning i både små og veldig store format. I arbeidet mitt veksler jeg mellom det nitidige og det røffe. Denne vekslingen gjør det stadig interessant for meg og utfordrer meg på to vidt forskjellige måter. I det siste har jeg også blitt veldig gira på å jobbe med tegning som installasjon. Det er noe veldig gøy med å kombinere det todimensjonale med det tredimensjonale, liksom ta det ned fra veggen og ut i rommet. Det er noe jeg tror jeg kommer til å jobbe mer med fremover.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

SEL: Jeg liker det direkte med tegning, og jeg tror det er noe av det som gjør at jeg alltid vender tilbake til dette mediet selv om jeg prøver ut nye ting. Det at det kun er tegneredskapet, papiret og hånden min gir en deilig flyt i arbeidsprosessen, jeg trenger ikke bryte av for å blande farger, eller forberede materialet. Det tror jeg hjelper meg å være i øyeblikket, for jeg kan fort sone ut og miste fokus under lengre økter, og da hjelper det å ha minst mulig som tar meg vekk fra her og nå, fra det som skjer på papiret og med hånden.

Prosessen min starter med en idé-fase der jeg både forkaster og utvikler idéer, helt til jeg føler meg klar til å gå videre. Skisseprosessen min er en veldig viktig del av praksisen min, og jeg utarbeider ganske nøyaktige skisser. Jeg jobber ofte collage-basert på dette stadiet, enten digitalt eller med saks og tack-it. Motivet blir i stor grad til i skisseprosessen, men teknikken kommer litt etter hvert som jeg jobber med selve tegningen. Jeg jobber lagvis med lys og skygge, noe som gir meg litt tid til å lete meg fram til en god teknikk for det spesifikke prosjektet.

TF: Kan du nevne noen kunstnere/tegnere som inspirerer deg?

SEL: Alltid et vanskelig spørsmål - det er så mange, og jeg kan gjerne finne inspirasjon hos kunstnere som holder på med noe helt annet enn meg selv. Det er veldig inspirerende å se andre kunstnere som leker seg med hvordan å vise tegning/maleri slik som f.eks Francoise Vanneraud, Vanessa Baird og Tom Kosmo. Andre kunstnere jeg ser til er Louise Bourgeois, Emma Talbot, Håkon Bleken med sine kulltegninger og de tidligere arbeidene til Sverre Malling. Dessuten må jeg nevne at jeg ofte blir inspirert av stemninger og estetikk i filmer, med regissører som f.eks Lars von Trier, Andrej Tarkovskij og Roy Andersson.

TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?

SEL: Tematisk går det litt i perioder for meg, men det sirkulerer gjerne rundt ting som har med økologi, mystikk og tid/tempo å gjøre. Dette er tre ganske forskjellige tematikker, men for meg henger de sammen i en fellesnevner som er den antropocene tidsalderen, der vår tids kapitalistiske tempo mot avgrunnen i økende grad presser oss til å ta stilling til etiske spørsmål knyttet til bærekraft og økologi. Mystikken har fulgt meg hele veien fra jeg startet kunst-utdannelsen min, og det er noe ved det ukjente og tvetydige som alltid har hatt en dragning på meg. Det tror jeg skinner igjennom i mye av kunsten min.

TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?

SEL: Jeg opplever tegning som et demokratisk medie. I kunsthistorien har det blitt sett på som mindre verdt enn maleriet, eller regnet som et medium for skisser og ikke «ordentlig» kunst. Men mennesker har tegnet til alle tider, i alle kulturer så vidt vi vet. Og alle har vi tegnet i en eller annen form som barn. Når man ser tegnekunst kan man kjenne det i hånden, man kan se merkene etter blyanten eller kullet og man kan relatere til det. Jeg opplever det også som et ganske ærlig medium, ettersom det er begrenset hvor mange lag man kan ha. Jeg tror tegnekunst kan være engasjerende også for dem som ikke omgir seg med og tenker på kunst til daglig. Tegning er dessuten demokratisk i form av økonomi, siden man ikke trenger all verdens utstyr, og kan lage god kunst med ganske enkle materialer. Men så er det jo lett å bli litt nerdete på det med materialer og da!

TF: Hvorfor ønsker du å bli medlem av Tegnerforbundet? Hva betyr et slikt medlemskap?

SEL: Jeg ble medlem i Tegnerforbundet høsten 2023, etter jeg var ferdig på Kunstakademiet i Tromsø. Man kan fort føle seg litt ensom som tegner i en kunstverden med overvekt av maleri og tredimensjonal kunst, og da er det en stor motivasjon å ha andre tegnekunstnere i ryggen. Det å ha andre å se til for inspirasjon og lærdom, og ikke minst er det gøy å få NUMER i posten der jeg kan lese om hva som beveger seg i fagfeltet.

TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!

SEL: I salgsavdelingen har jeg nå tre kulltegninger og to litografier. To av tegningene er fra andre året mitt på Kunstakademiet i Tromsø, og var en del av en utforskningsprosess, både materielt og tematisk. I tegningen Void of Words, har jeg integrert noen setninger skrevet på et alfabet jeg har laget selv. Setningene er på norsk, men bare i et mitt eget tegnspråk. Bildet handler for meg om smerten ved å skulle uttrykke verbalt noe en ikke har ord på, bare en følelse eller fornemmelse. Beneath our Feet, Within our Bodies er en av ti tegninger i en installasjon jeg viste på Salongen Visningsrom i Stavanger denne våren. Der laget jeg en rekke kulltegninger som viste nærbilder av sopp og innsiden av sopp, noen av dem i en forråtnelsesprosess. Disse tegningene monterte jeg på hvitmalte MDF-plater, og hang fra taket ved hjelp av muttere og ståltråd. Mellom tegningene laget jeg et nettverk av heklet garn, slik at helheten ble en slags soppens verden der publikum kunne bevege seg i og rundt. De to litografiene er også fra soppens mikroverden og er en forlengelse av samme tematikk.

_

Se tilgjengelige arbeider av Solfrid Elise Lindblom i nettbutikken.