Månedens tegner i salgsavdelingen: Tuva Synnevåg

Jan 1, 2024

Månedens tegner er en intervjuserie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.

//

Tuva Synnevåg (f. 1980) jobber allsidig som animatør, scenograf, figurmaker og designer. Tegningene hennes kjennetegnes ved at de etterligner en verden som ligner vår, men de har undertoner av noe magisk og til tider mørkt. Stor fantasi blandet med en følsom strek skaper stemningsfulle og estetiske tegninger. Synnevåg blander humor med alvor i sine detaljrike tegninger. Synnevåg debuterte med tegneserien Trygg som melk hvor hun mottok sølv i Grafills Visuelt konkurranse. Hun har en Bachelor i animasjon med spesialisering innen tegnefilm og for sin eksamensfilm Sáiva fikk hun seks priser i inn- og utland. Synnevåg bor og arbeider fra Tjøme.

TF: Hei Tuva! Kan du fortelle om ditt kunstneriske virke?

TS: Virke og virke. Jeg syns ikke jeg har fått kommet ordentlig i gang med mitt kunstneriske virke ennå. Jeg tegner bare så ofte jeg kan! Jeg er frilanser og som oftest tegner jeg i de oppdragene jeg får, men det kan være hva som helst av tegninger som jeg gjør på bestilling. Når det gjelder egne tegninger så er det noe som presser seg på, og som jeg håper på å få mer tid til i fremtiden.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din!

TS: Det kan vel ikke kalles annet enn medfødt skapertrang! Jeg satte meg et mål om å leve av å tegne da jeg ble aleneforsørger som 20-åring, og det er det jeg fremdeles gjør i form av animasjonsoppdrag og illustrasjonsoppdrag. Jeg har ikke knekt koden ennå for å få arbeidsstipend, så foreløpig er arbeidsprosessen min når det gjelder egen kunst å bare køle på hver ledige stund, for det bobler!

TF: Kan du nevne noen tegnere/illustratører som inspirerer deg?

TS: Ja. Theodor Kittelsen, John Bauer, Moebius, Rithika Merchant, Calamity Cole, Steffen Kverneland, Sverre Malling, Olaf Guldbransen og mange fler!

TF: Hvilke temaer tar du opp som kunster?

TS: Natur. Opplevelse av natur. Naturmystikk. Menneskets forhold til natur. Menneskets påvirkning på naturen. Naturen i mennesket, som gir seg utslag i form av mytologi, fantasi og antropomorfisering. Fantasi er ikke tilfeldig. Det er en del av det stoffet menneskesinnet er lagd av, og forestillinger og fortellinger er foret vårt. Det er en del av dét å være menneske.

TF: Hvilken rolle har illustrasjon og tegning i dag?

TS: Det vet jeg ikke helt. Tegning som er noe ekte, genuint og ofte langsomt er hvertfall en motsats til mye annet i tidsstrømningen akkurat nå..

TF: Hva betyr det å tegne for deg og ditt arbeid?

TS: A l t .

TS: For eksempel har jeg levert en plansje med tegninger av fisk som heter Sadfish. Den er tegnet ut av sorg over å oppleve å bo ved en døende fjord. En ubeskrivelig dyp sorg over at fjorden ikke lenger gir, men ikke minst over at livet som lever/levde der, og som har egenverdi, ikke har blitt vist respekt. Jeg syns det er viktig å sette denne stille katastrofen på agendaen. Om Oslofjorden en dag blir frisk igjen skal jeg tegne Happyfish, hvis det skjer i min levetid. Det er en utfordrende øvelse å sette et dystert tema på dagsorden og samtidig lage det slik at folk kan tenke seg å ha det på veggen. Og det er viktig at folk vil ha det, for det er viktig at folk bryr seg. Derfor er Sadfish også et uttrykk for en indre skaperglede og lek med artsplansjer, samtidig som jeg blandet et cartoony uttrykk med en slags estetisk utførelse. Jeg har hørt at Sadfish har vært gjenstand for latter og gode minner om fiskehistorier fra gamle dager, og da tenker jeg at det er akkurat det jeg håpet på, for man må elske det man vil redde. I tillegg har dere noen motiver fra Tidevann-utgivelsen min. Store kulepenntegninger fra et univers som jeg skapte, og som jeg fremdeles er litt stolt av.

Se tilgjengelige arbeider av Tuva Synnevåg i nettbutikken.