Månedens tegner: Jan- Kåre Øien

Nov 1, 2022

Jan-Kåre Øien (f.1950) ble medlem av Tegnerforbundet i 1970. Øien er tegner, billedkunstner illustratør og grafiker. Han har tegnet i tidsskrifter, aviser og illustrert godt over 100 bildebøker og skjønnlitterære bøker. Styrken i Øiens illustrasjoner er hans bruk av visuelle virkemidler, hans kreative bruk av perspektivet og plassering av bildeelementer for å fortelle en historie. Resultatet er frodige tegninger basert på humor og fantasi, som også viser hans sterke sans for farger.  Øien er innkjøpt av Nasjonalmuseet og Norsk Kulturråd. Han har utført dekorasjoner på Heer skole, Drøbak skole og biblioteket i Arendal. Øien bor og arbeider i Drøbak.

TF, Jan-Kåre, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?
JKØ: I 1970 begynte jeg på Statens Håndverk og Kunstindustriskole (SHKS) i Oslo, ved Linjen for bokkunst og Illustrasjon. Betydelige billedkunstnere som Ørnulf Ranheimsæter, Fredrik Matheson, Herman Bongard, Ottar Helge Johansen og Chrix Dahl(grafikken) ble mine lærere. Jeg fikk smaken på grafikk, dyptrykk og litografi i tillegg til undervisningen i bok-kunst. Avsluttet i 1974 med diplom. Allerede i skoletiden fikk jeg flere små illustrasjonsjobber, noe som tok fart utover i 1980-åra. Illustrerte min første billedbok for barn «Jeg skal få en katt», med tekst av Wenche Blomberg på Gyldendal N. Forlag i 1983. Den fikk Årets billedbokpris av Kirke- og undervisningsdepartementet. Siden det har jeg arbeidet som billedkunstner/illustratør innenfor grafikk, tegning og akvarell. Jeg har illustrert over 100 illustrerte bøker/billedbøker, samt skrevet og illustrert ni billedbøker for barn.
Jeg er medlem av Tegnerforbundet, Norske Grafikere, BKS og NBU.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

JKØ: Jeg tegner hele tiden. Det er blitt et språk som jeg bare må «snakke». En liten skissebok har jeg bestandig i lomma sammen med fyllepenn og blyant, samt et lite akvarellskrin. Tegner på reiser, på cafe, ute på stranda, gaten osv. Skisseboka er mitt «fotoapparat». Jeg har nå et bibliotek med 42 innbundne skissebøker i samme format. Slik får man også ideer til bilder, - til bøker.

TF: Kan du nevne noen tegnere/illustratører som inspirerer deg?
JKØ: Det er noen «evigvarende» tegnere som en aldri kommer utenom eller i nærheten av: T. Kittelsen, Erik Werenskiold, Olaf Gulbrandsen. Men også noen i nærheten av min egen generasjon som Ib Spang Olsen, Hans N. Dahl og Eiler Krag.

TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?
JKØ: Ofte dagligdagse nære problemstillinger, trær, politikk, mennesker, dyr, bygninger og havet. (Alt egentlig!)

TF: Hvilken rolle har illustrasjon i dag?
JKØ: Større en noen gang. Men illustratørene må sloss for sin plass i media, i avisene og bøkene. Avisene digitaliseres, det skal spares og kommentartegningen forsvinner. Men jeg tror at boka vil overleve, og da spesielt den illustrerte barneboka. Ingenting er bedre en den kommunikasjonen det er mellom barnet og den voksne med billedboka oppslått.

TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?
JKØ: Mitt arbeid er å tegne. Men man må holde seg i form, å trene hver dag. Selv har jeg tegnet croquis en dag i uka i 40 år, i tillegg til alt tegnearbeidet ellers.

TF: Fortell litt om dine arbeider i tegnerforbundets salgsavdeling.
JKØ: Jeg har med noen illustrasjoner fra mine bøker om Harepus og Piggsvin. Noen skisser og større helsides illustrasjoner. En av tegningene er av en gammel dame jeg møtte i fjellene på Mani i Hellas. Der går de aldri tur. Alle har et ærende, og denne gamle damen bar på en stor haug med greiner til å fyre med. En stor kulltegning er fra Drøbak, og en annen i penn og tusj/akvarell heter «Total kommunikasjon», motivet er en fisk på et bord og en naken kvinne.

Se tilgjengelige verk av Jan- Kåre Øien i vår nettbutikk.