Utstilling

Oct 4, 2018

Nov 4, 2018

Se bilder →

Utstillingsåpning torsdag 04. oktober kl.18.

Matters of Gravity

Bjørn Hegardt er kjent for sine svart-hvit tegninger på papir og vegg. Han søker nye perspektiver og koblinger mellom hverdagslige miljøer, universet, arkitektur og natur. Dette er andre gang Hegardt stiller ut i Tegnerforbundet og vi ser frem til å vise nye tegninger - og denne gang, også svevende installasjoner. I utstillingsperioden vil den nyeste utgaven av tidsskriftet Fukt bli lansert.

I utstillingen “Matters of Gravity” viser jeg en rekke nye verk der jeg forbinder levitasjon, geometriske former og arkitektur med tegning og installasjon og utfordrer tyngdekraften gjennom tegning og objekt. Uttrykket er redusert, holdt i svart/hvitt, med en sterk grafisk strek og klare geometriske former. De strikte formene kontrasterer den mer organiske måten å fylle flatene med tusj. Tegningene inneholder også mer figurative element; ofte med utgangspunkt i et billedarkiv jeg har bygget opp over flere år, som jeg bruker aktivt i arbeidsprosessen. Arkivet består av egne bilder og funnet materiale. Med sampling fra arkivet setter jeg sammen nye former og transformerer arkitektur og gjenstander.

Med hjelp av elektromagnetisme oppheves tyngdekraften på de svevende objektene som vises i utstillingen. Jeg spiller på spirituelle, magiske og religiøse aspekter, der levitasjon har en rolle, men også på vitenskapelige og kulturelle vinklinger.  - Bjørn Hegardt

Bjørn Hegardt (født 1974, Örebro, Sverige) har sin utdanning fra Trondheim kunstakademi (NTNU) og bor og arbeider i Berlin. Han har hatt en rekke separatutstillinger i Norge, bl.a. på Kunstnerforbundet, Tegnerforbundet, Østfold kunstsenter, Kunstplass, RAKE, F15 m.fl. Han har i tillegg deltatt flere ganger på Tegnebiennalen og Høstutstillingen. Hegardt er representert med tegninger i boka Vitamin D (Phaidon). Han har gjort offentlige utsmykninger i form av store veggtegninger på bl.a. Nesodden kommunesenter og skole. Internasjonalt har han de siste årene vært aktiv med både separat og gruppeutstillinger i Berlin, Paris, New York, Bosnia, Warszawa og Roma. Hegardt er redaktør og grunnlegger av Fukt, et internasjonalt magasin for tegning.

Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond.

Arrangementer i utstillingsperioden

Torsdag 25. oktober kl. 17: lansering av Fukt #17, som innledes med en samtale mellom Bjørn Hegardt, redaktør i tidsskriftet Fukt, og Maria Horvei, redaktør i tidsskriftet Vinduet.

Les mer her.

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.