De nominerte for årets tegneserie

May 15, 2024

De nominerte til Årets tegneserie 2024 er klare! Prisen deles ut under Oslo Comics Expo, 5.–8. juni av Serieteket (Deichman Grünerløkka), Grafill og Tegnerforbundet. Prisen går til en norsk tegneserieskaper som har utmerket seg på et høyt faglig nivå. Med prisen følger en pengepremie på kr 30.000,-. Tegnerforbundet er representert i juryen med styremedlem Anders Kvammen.

Sigbjørn Lilleeng: Nagel 2 – Ingen vei tilbake

Strand forlag

Juryens begrunnelse:
Sigbjørn Lilleengs stil er nå blitt så braat vi trygt kan kalle dette mesterverket … Lillengsk! Med Nagel 2 mener juryenat vi går en klassikerserie i møte. Selv om tegneserieskaperen har sagt å væreinspirert av storheter som Jeff Smith, er Nagel-universet aldri uoriginalt.Lilleeng vet å ta de unge leserne på alvor hele veien i en meget godt lagetsci-fi full av litterære virkemidler som speiler vårt eget samfunn.

Trond Bredesen: Mora mi

No Comprendo Press

Juryens begrunnelse:
Trond Bredesen, som har jobbet medillustrasjon i en årrekke, debuterer sterkt som tegneserieskaper med boken Morami. Med en ypperlig blanding av sårhet og humor skildrer han sin mors alderdommed en mesterlig strek. Dialogen er sparsom, men bildene gir oss dybde og etrikholdig spekter av ulike følelser. Vi får bli med langt inn i intimsfæren dervi som lesere får kjenne på noe av det samme ubehaget som de pårørendeantakelig gjør, men takket være kjærligheten og respekten som ligger bakfortellingen, kjennes det likevel ikke påtrengende.

Øyvind Torseter: Dronefangeren

Cappelen Damm

Juryens begrunnelse:
Med "Dronefangeren" spiller Øyvind Torseter på kjente elementer frapandemi, zombieapokalypse og eventyret om rottefangeren fra Hameln, og spinnerdet på mesterlig vis om til en unik historie. Man oppdager stadig nye detaljeri de rikholdige tegningene og historien formidler humor og alvor i en skjønnforening. Dette er en bok som tåler å bli lest flere ganger og som passer like godt forliten som for stor.

Kjersti Synneva Moen: Grip den føkkings dagen

Aschehoug forlag

Juryens begrunnelse:
Live life to the fullest! Kjersti Synneva Moen debuterer sterkt med en fargesprakende tegneserieroman omde vanskelige siste årene av oppveksten. Med stilsikker penn harselerer hun medvisdomsord, mansplaining og kunstskoler. Det er allmenngyldig og bra, og somlesere heier vi på Amalie, bokens kule protagonist, gjennom hele boken.

Martin Ernstsen: Men hvem er du?

Gyldendal forlag

Juryens begrunnelse:

Martin Ernstsen skildrer mesterlig og nærtfarens alzheimersdiagnose. Selv om det til tider er vondt, balanserer Ernstsenboken på mesterlig vis med minnerike stunder fra fortiden og inspirerte,detaljerte tegninger som får leseren til å ville ha mer fra første stund.Skildringen av et far-sønn-forhold som tidvis har vært vanskelig gir ekstradybde og spenning til historien. Med denne høyst personlige boken befester Ernstsen seg som en svært dyktigtegneserieskaper som mestrer kunsten å lage fengende tegneserieromaner ommellommenneskelig drama.

Illustrasjon: Kristoffer Kjølberg.