Månedens tegner: Barbara Czapran

Jun 3, 2019

Barbara Czaprans kunstnerskap omfatter tegning, skulptur og installasjon. Czapran kan beskrives som eksperimentell kunstner - én som ikke er redd for ukjent territorium. I tidligere prosjekter har hun blant annet utforsket grensen mellom kunst, design og mote gjennom en egen veskekolleksjon, og i prosjektet «Wearable Objects», hvor hennes egne kunstverk tjente som motiv for klesplagg og bagger. Uansett hvilken retning Czaprans arbeider tar, ser man en rød tråd i form av et abstrakt formspråk og lysende, iøynefallende farger som til sammen med den sterke materialiteten har en umiddelbar kvalitet og direkthet ved seg. Barbara Czapran bor og jobber i Oslo.

TF: Barbara, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

BC: I min kunstneriske virksomhet arbeider jeg med tegninger, objekter, og skulpturer som er skapt for konkrete romsituasjoner. Lavverdimaterialer som bølgepapp, makulert papir, papp, kartong etc. har alltid interessert meg. Ved utforskning av lavverdimaterialer og endring av deres opprinnelige uttrykk, prøver jeg å sette søkelyset på hva disse verdiene egentlige består i og hvorfor vi i det hele tatt deler opp ting i ulike kategorier. I arbeidsprosessen bretter, krøller, limer, klipper, skjærer og bygger jeg objekter og former komposisjoner. Arbeidsteknikken er både krevende og langsom.

BC: Jeg veksler ofte mellom tegning og skulptur. Romopplevelsen på et ark og når jeg bygger en form er like viktige for meg. Teknikker og materialer som jeg bruker under ombyggingen av en form, er ofte inspirasjon for mine tegninger. Sanselighet, materialitet og det prosessuelle er drivkraften i mine verk.

BC: Jeg er en reisende kunstner. Under mine opphold oppsøker jeg ofte papirforhandlere og samler på forskjellige typer papir. Papirets tekstur, tykkelse og farge er en inspirasjonskilde for meg. Tilbake på atelieret mitt eksperimenterer jeg, og undersøker papirets muligheter og begrensinger. Ut ifra eksperimenter oppstår temaet for mine prosjekter.

BC: For tiden arbeider jeg med kreppapir som jeg har eksperimentert med over lengre tid. Høsten 2019 reiser jeg på et fire måneders opphold i Paris, på Cité Internationale des Arts. Det blir helt sikkert kreppapir i bagasjen min. Tanken er også å besøke papirforhandlere og kanskje finner jeg et nytt materiale?

TF: Hva betyr tegning for ditt arbeid?

BC: Helt siden 80-tallet har jeg arbeidet parallelt med tegning og skulptur. Tegningene blir inspirasjon for mine tredimensjonale arbeider og omvendt.

TF: Fortell om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!

BC: I salgsavdelingen har jeg collager fra en serie, som ble presentert på min separatutstilling i Lørenskog Kunstforening høsten 2017. Collagene ble laget av farget kartong og akrylmaling. Papirformatet ble til rom, hvor jeg bygget en komposisjon ved hjelp av flater og linjer.

Tilgjengelige verk av Barbara Czapran i Tegnerforbundets salgsavdeling og nettbutikk her.