Månedens tegner: Bertil Greging

Dec 3, 2018

Bertil Greging (1957) jobber innenfor et vidt spekter av tegning, collage, grafikk, maleri og installasjon. Gregings uttrykk kan beskrives som uredd og lekefullt. Han eksperimenterer gjerne med ulike teknikker innenfor ett verk, og det skjer ikke sjeldent at han river et verk i stykker for å bygge det opp på nytt ved å skape en helt ny komposisjon. Arbeidene inneholder referanser til kunsthistorien, kunstnerens eget liv og Oslo, byen Greging er vokst opp i. Det visuelle resultatet i hans arbeider kan gi assosiasjoner til ulike kunsthistoriske epoker som ekspressionismen og kubismen, men også til et mer grafisk formspråk og graffiti, ofte blandet med en dash humor. Gregings arbeider er innkjøpt av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd, Malmö Konstmuseum og Statoil. Bertil Greging bor og jobber i Oslo. Mer informasjon finner du på Bertil Gregings hjemmeside.

TF: Bertil, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

BG: Jeg arbeider mye på papir, som ofte ender opp i store format. I de senere år har det blitt en del collager. Jeg liker å arbeide i mitt tempo, det vil si raskt, kan ikke dvele og pirke meg gjennom et arbeid, slik det var før om årene. Har vel mye med motorikk, erfaring alder å gjøre. Jeg virker på atelier så å si vær dag unntatt lørdag og søndag. Tegningen er jo alltid der, kjøkkenbordet blir brukt hele uka, særlig på kveldene.

BG: Tegning er vel hovedgrunnlag for det meste jeg gjør. Jeg er mer eller mindre selvlært, og i det ligger det en frihet. Jeg blir sjelden fornøyd med det jeg gjør, det er vel kanskje også grunnen til at mange av arbeidene jeg gjør blir revet eller skåret opp og omgjort til store collager. For meg er det viktig at komposisjon, dynamikk og utrykk ikke stivner og blir dødt, arbeidene må være autentiske, gi fra seg en pust.

BG: Arbeid være i øyeblikket, en liten fillebit av et papir på gulvet kan utløse et større ras. Blikket, hjernen, det fysiske, ja alt som hører til den kroppslige organisme på godt og ondt.

BG: Akkurat for øyeblikket skriver jeg ned svar på spørsmål for «Månedens tegner». Ellers arbeider jeg mot en ny separatutstilling på Galleri Golsa som åpner i begynnelsen av februar på nyåret.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg og ditt arbeid?

BG: Tegningen har vært basis for det meste av mine større arbeider. Jeg skiller mellom atelierarbeider, og tegninger av mer intim karakter jeg gjør hjemme på kjøkkenbordet i veldig små format. Jeg hadde en periode på over et år da jeg satt langt på natt og tegnet, det ble til over 700 små tegninger, gikk fullstendig utover nattesøvn. Småtegninger kan senere være utgangspunkt forstørre arbeider, collager eller maleri.

BG: Tegningene i salgsavdelingen er gjort på farget papir med fargeblyant og blyant, og litt collage og lim. Jeg kaller dem nattmørke tegninger, døde fragmenterte sjeler hentet opp fra underbevissthetens dype hav.

Tilgjengelige verk av Bertil Greging i Tegnerforbundets salgsavdeling og nettbutikk finner du her.