Månedens tegner: Hedvig Lien Rytter

Dec 1, 2020

Hedvig Lien Rytter (1973) arbeider med tegning, maleri og installasjon, og har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2012. Lien Rytters tegninger er ofte utført med svart tusjpenn og blyant på papir, i både små og store format. Motivvalget spenner fra gamle bilvrak til materialhauger fra rivningstomter og små trehuslignende konstruksjoner i naturen. Motivene kan assosieres med slitasje, forfall og ødeleggelse, men måten Lien Rytter iscenesetter disse på, gjør at verkene får en melankolsk, poetisk og drømmeaktig undertone. De finurlig utførte tegningene beveger seg vekk fra en direkte gjengivelse av virkeligheten, og gir rom for eksistensielle temaer som ensomhet, rotløshet og forgjengelighet. Hedvig Lien Rytter bor og arbeider på Nesodden. Mer informasjon om Hedvig Lien Rytter her.

TF: Hedvig, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

HLR: Jeg jobber innenfor et figurativt uttrykk, og er opptatt av eksistensielle temaer. Jeg har drevet med maleri også, og det var hovedmediet mitt da jeg søkte og gikk på akademiet i sin tid. Etter noen år har jeg funnet tilbake til tegning som på en måte er å komme hjem for meg. Tilbake til kilden.

HLR: Tegning har jeg alltid holdt på med, både som skissearbeid og nå altså som mitt hoveduttrykk. Jeg bruker foto som skisseverktøy og det passer fint til mitt figurative uttrykk. Jeg samler inn materiale på turer i skogen og andre steder, gjerne i nærområdet der jeg bor og ferdes mye. Det er gangavstand fra der jeg bor til atelieret mitt og flere ruter jeg kan velge mellom. På atelieret velger jeg ut og setter sammen og trekker ifra.

HLR: Jeg inspireres av det jeg ser rundt meg, men har vel som overordnet tema det menneskelige, som jo er vagt og stort. Jeg prøver å spesifisere det i tegningene, og tenker at det handler om fornemmelser, og det å fremkalle eller beskrive en følelse eller stemning.

Jeg inspireres av materialitet, både i selve de tegnematerialene jeg holder på med, blyanter penner og papir og hva de kan gi, men også i materialer jeg observerer, ulik stofflighet. Jeg er opptatt av å lage rom og beskrive form. Jeg bruker også foto fra min og min families historie, hvor form og komposisjon og stemning vekker min interesse. Jeg kan lete etter bilder som dukker opp i minnet.

HLR: Nå jobber jeg frem mot utstillinger neste år, først i Eidsberg Kunstforening i mai 2021, og så Buskerud kunstsenter november/desember 2021. Jeg holder på med blyanttegninger basert på bilder jeg tok i huset til faren min etter at han døde. De nye eierne rev ut alt inni huset slik at reisverk og andre strukturer ble avdekket. Det er litt sorgarbeid i det, og så er jeg jo opptatt av hus og rom og bygninger i utgangspunktet. Jeg er interessert i prosessen å bygge noe opp og å dekonstruere et byggverk.

TF: Hva betyr tegning for deg/ ditt arbeid?

HLR: For meg er tegning som et sted å være, en boble å gå inn i. Jeg har drevet med det så lenge jeg kan huske og det har alltid vært viktig for meg. Det er som en forlengelse av meg selv. Men det er motstand i det også, som språket. Gjelder å finne ordene.

HLR: I salgsavdelingen har jeg to tegninger som er fra en serie med studier av rotvelter og andre trær. Den ene inngikk i min utstilling på Tegnerforbundet i 2019 med tittelen There is a place for us, der tema var trehytter i skogen bygget av tilfeldige materialer. Her inngikk også tegninger av materialhauger fra rivingstomter. Skogbunnbildene fungerte på en måte som en forbindelse mellom materialhaugene og trehyttene. Jeg liker å løfte frem det som er unnselig eller trivielt og gi det betydning.

Se tilgjengelige arbeider av Hedvig Lien Rytter i vår nettbutikk.