Månedens tegner: Marit Victoria Wulff Andreassen

Dec 2, 2019

Marit Victoria Wulff Andreassen (1971) har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2005. I sin kunstneriske praksis jobber hun med tegning og maleri. Tegningene til Wulff Andreassen er utført med presisjon og detaljrikdom, uansett om det dreier seg om mindre arbeider på papir eller monumentale tegninger på vegg. Temaer i verkene hennes er seksualitet og identitet, og motiv som hår, pupper, kjønnsorganer og puberterende jenter er gjengangere i bildene. Ofte er disse fremstilt sammen med blomster og andre vekster som slynger seg rundt hverandre og inntar de avbildete kroppene og kroppsdelene.
De dominerende fargetonene lysegrønn, rosa og rød bidrar til arbeidenes estetiske finesse, tiltrekningskraft og tilsynelatende uskyldige virkning. Først etter nærmere betraktning oppdager man at de ved første blikk søte og harmløse motivene viser seg å være peniser, vulvaer, menstruasjonsblod og ejakulasjoner. Disse motsetningene gjør at arbeidene framstår som vakre og stygge på samme tid, og det er her en viktig styrke i Wulff Andreassens kunstnerskap ligger.

Marit Wulff Andreassen bor og jobber i Stavanger. Mer informasjon om Marit Victoria Wulff Andreassen her.

TF: Marit Victoria, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

MVWA: Å være sjenert har vært med på å gjøre meg til en profesjonell observatør og er kanskje også grunnen til at jeg er billedkunstner i dag. Avstanden mellom meg og verden, som jeg ofte føler, har gitt meg god tid til å fordøye og analysere i fred, og gjennom kunsten forsøker jeg på ulike vis å visualisere ting jeg finner viktige. For eksempel temaer jeg ikke synes det blir snakket nok om, og følelser jeg ikke finner brukbare ord for. Jeg forsøker å unngå entydighet og trigges av alt som vekker ambivalens. Arbeidsprosessen min er intuitiv og jeg må føle, både fysisk og psykisk at det jeg gjør stemmer før jeg lar det komme ut i verden. Jeg arbeider fulltid og overtid med kunsten, og har gjort det siden jeg ble uteksaminert ved Kunstakademiet i Bergen i 2003.

MVWA: Jeg tenker i bilder og synes det er fantastisk at man ved hjelp av noe så enkelt som blyanten kan «skrive ut» det man tenker/ ser. Alt jeg gjør starter med en plutselig ide i form av et indre bilde etterfulgt av en ganske så pedantisk og omfattende tegne-prosess. Med utgangspunkt i rotete og krøllete notat-skisser gjør jeg mange skisser, før jeg til slutt «fører inn» det endelige resultat. Men om jeg ikke har skrivesaker kan jeg også gjøre ganske mye bilde-redigering i hodet også.

MVWA: Helt hverdagslige hendelser kan inspirere meg. Ansiktet til noen jeg ser på bussen. Lys og farger. Bruddstykker av en samtale. Natur. Speilingen i en sølepytt. Musikk, film og litteratur. Jeg er opptatt av og evig fascinert av kroppen og kroppslige og psykologiske prosesser. Og så er det noe med naturen og måten den griper inn i og bor i oss på. Det vakre og det stygge. Jeg kommer stadig tilbake til det.

MVWA: Akkurat nå maler jeg og er langt inne i arbeidsbobla. Jeg skal ha separat utstilling i BGE i Stavanger i april neste år, og det er jo snart. Til utstillingen arbeider jeg fram nye verk i teknikkene maleri og tegning.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

MVWA: Tegning er selve grunnsteinen i kunstnerskapet mitt. Jeg har tegnet alltid og vil nok fortsette med det. Det føles som meg.

MVWA: Jeg har tre tilgjengelige verk i salgsavdelingen hos TF. Det ene Tit er en dame med fint hår, penispupper og flørtende blikk. Det andre har tittelen Fyr og er en utklippet tegning av en hår/ flamme-aktig sky. Det tredje arbeidet er fra serien Tre ganger tre hurra og er ei utklipt tegning av to peniser som synkront skyter ut et rosemalingsaktig mønster. Alle de tre arbeidene er tegnet med penn og fargeblyant.

__

Tilgjengelige verk av Marit Victoria Wulff Andreassen i nettbutikken her.