Månedens tegner - Nina Nordal Rønne

Oct 1, 2018

Nina Nordal Rønne (født 1972) har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2009. Hun jobber som illustratør, animatør og forfatter. Nordal Rønne debuterte som barnebokforfatter med bildeboka «Tiloversmari» i 2014. «Grå», hennes andre bildebok, ble utgitt i 2017. Det visuelle uttrykket i Nina Nordal Rønnes kunstnerskap samsvarer med historien hun ønsker å formidle her og nå. På denne måten blir bildespråk og tekstinnhold en uatskillelig enhet. Samtidig favner det visuelle spekteret i hennes arbeider et stort mangfold av teknikker, noe som resulterer i stadig nye og uforventede uttrykk. Nina Nordal Rønne bor og jobber i Oslo. Mer informasjon finner du på Nina Nordal Rønnes hjemmeside.

TF: Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

NNR: Jeg jobber som tegner og forfatter, både med oppdrag og egne prosjekter. Jeg har blant annet laget to bildebøker, begge utgitt på Magikon forlag. Jeg har utdanning i animasjonsfilm fra Høyskolen i Volda, hvor jeg først begynte å jobbe med visuell historiefortelling. Jeg har også studert idéhistorie ved Universitetet i Oslo.

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

NNR: Jeg tegner stort sett for hånd for å utvikle motiver og idéer, før jeg bestemmer hvordan jeg skal jobbe videre med bildene. Jeg bruker forskjellige teknikker til ulike prosjekter, både blekk og tusj, papir eller digitale fargeflater og collager. Jeg bruker skissebøker aktivt, de er verdifulle fordi jeg ofte finner ting jeg kan bygge videre på. Tegning er litt som skrift, notatene samler seg opp.

NNR: Jeg føler ofte at inspirasjonen kommer et sted innenfra, og at det har mest å gjøre med den indre tilstanden min, at jeg er mottagelig, aktiv og avslappet på samme tid. Jeg kan bli inspirert hvis jeg ser en fin fargekombinasjon. Det er ofte fargene som avgjør om jeg synes jeg lykkes med et bilde eller ikke. Tema som går igjen hos meg handler om verdien av lek og kreative prosesser. Jeg er også opptatt av hvordan alt er i bevegelse gjennom naturens kretsløp, tanker og samtaler, internett. At alt flyter og sirkulerer er et perspektiv jeg har med meg.

NNR: Akkurat nå jobber jeg med storyboardet til en ny bok. I tillegg leser jeg meg opp tilet foredrag jeg skal ha om bildebøker senere i høst.

TF: Hva betyr tegning for deg og ditt arbeid?

NNR: Jeg har lært mye av å tegne på oppdrag, for eksempel redaksjonelt for en stor avis, men er samtidig blitt mer bevisst mitt eget behov for å legge premissene for hva jeg vil fortelle og tegne. Jeg liker å eksperimentere med nye teknikker. Da kan jeg av og til bli bekymret for å gi slipp på en tydelig signatur som tegner. Samtidig tenker jeg at det er helt avgjørende for meg å bringe nye ferdigheter inn i utviklingen min som bildeskaper.

TF: Fortell litt om ditt arbeid i Tegnerforbundets salgsavdeling!

NNR: Bildet er en digital collage. Den er bygget opp av former som jeg laget før jeg satte sammen bildet. Resultatet blir uforutsigbart på den måten. Fremgangsmåten minner om å jobbe med animasjon, hvor man flytter og gjenbruker elementer. På dansk heter det «flyttefilm». Jeg brukte metoden i boken min «Tiloversmari», som handler om to figurer i papir. Tiloversmari er laget av restene etter den pent klippete Kari. Løse biter flyter rundt, bytter plass og blir til nye bilder og figurer.

For tilgjengelige verk av Nina Nordal Rønne i Tegnerforbundets salgsavdeling og nettbutikk trykk her.