Ny styreleder i Tegnerforbundet

Mar 28, 2019

Tegnerforbundet ønsker Tanja Thorjussen varmt velkommen som ny styreleder i Tegnerforbundet.

Tanja er utdannet fra KHIB i Bergen og Parsons The New School i New York. Thorjussen jobber i hovedsak med tegning innenfor tema liminalitet - det som er i limbo eller i en mellomtilstand. Hun har hatt utstillinger på Hå Gamle Prestegård, Bryne Kunstforening, Østlandsutstillingen,Tegnerforbundet, Spriten Kunsthall og Vadsø Kunstforening; samt internasjonalt i bl.a. Reykjavik, Venezia, Palermo, New York, Medellin, St.Petersburg og Moskva. Thorjussen har erfaring fra billedkunstfeltet som billedkunstner, kurator og kunstkonsulent, og fra 1999 til 2003 jobbet hun som assistent til en agent for illustratører i forlagsbransjen og i 2004 illustrerte hun boken ”Apokalypse Chow” i New York.

Tanja uttaler selv: ”Jeg er veldig glad for tilliten som er gitt meg til å kunne representere Tegnerforbundet, en organisasjon som det står stor respekt av med sin lange historie og betydning for tegnefeltet i Norge. Jeg har selv vært medlem i 6,5 år og Tegnerforbundet er den organisasjonen jeg føler meg nærmest knyttet til som utøvende kunstner. Jeg er nå spesielt interessert i å lære mer om, og jobbe med politikken og organisasjonsarbeidet som kan bedre de økonomiske forholdene for oss utøvende kunstnere/ illustratører. Jeg gleder meg til å gjøre en innsats for Tegnerforbundets medlemmer og for tegnekunsten i alle sine former og teknikker, fra kull til digitale tegninger, og i sine forskjellige uttrykk innenfor illustrasjon og billedkunst. Jeg ser frem mot å jobbe sammen med styret og alle de som jobber på Tegnerforbundet, og å arbeide både for tegnere og for tegningen”.

Tegnerforbundet vil samtidig rette en stor takk til avtroppende styreleder Ottar Karlsen for hans flotte innsats for tegnefeltet og for Tegnerforbundet.