TAKK! HUMAN TOUCH - TEGNETRIENNALEN 2019

Jan 23, 2020

Etter ti begivenhetsrike uker har «Human Touch» - Tegnetriennalen 2019 kommet til en slutt. Tegnetriennalen 2019 var kuratert av Helga Marie Nordby, arrangert av Tegnerforbundet og produsert i samarbeid med Kunstnernes Hus.
Triennalen var en stor suksess gjennom hele perioden og tiltrakk seg overveldende oppmerksomhet fra publikum og presse både nasjonalt og internasjonalt.

Triennalen bestod av to omfattende utstillinger på Kunstnernes hus og i Tegnerforbundet med følgende kunstnere:
Filippa Barkman, Per Inge Bjørlo, Eirik Blekesaune, Louise Bourgeois, Jennie H. Bringaker, Peder K. Bugge, Ann Iren Buan, Liv Dessen, Marthe Ramm Fortun, Ida Madsen Følling, Andrea Galiazzo, Guttorm Guttormsgaard, Silje Hammer, Ane Hjort Guttu, Anna Carin Hedberg, Nina Heum, William Kentridge, Käthe Kollwitz, Ingeborg Annie Lindahl, Per Maning, Elisabeth Mathisen, Pierre Lionel Matte, Ana Mendieta, Gunnveig Nerol, Randi Nygård, Cecilia Jiménez Ojeda, Shwan Dler Qaradaki, Bendik Riis, Anngjerd Rustand, Bente Stokke, Per Teljer, Monica Winther, Vera Wyller og Ina Åsheim.

Under den første triennaleuken prydet tegninger på silkebannere Karl Johans gate. Bannerne var laget av triennalekunstnerne Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo, og var en del av deres utstilling Leda og svanen i Tegnerforbundet. Dette var første gang at originale kunstverk ble vist som bannere i Oslos paradegate.

Som en del av Tegnetriennalens omfattende og mangfoldige formidlingsprogram Før og etter streken ble det blant annet arrangert kunstnerpresentasjoner, forelesninger, workshops, åpne tegnekurs rettet mot barn, ungdom og voksne, opplesninger, filmvisninger, performancer og omvisninger, i tillegg til to sideutstillinger som komplementerte og utvidet Tegnetriennalens tematikk.
Det første gjestespillet Sjelens ornamenter: Ornamentale tegninger i norsk outsider art presenterte utvalgte verk fra Trastad Samlinger ved Sør-Troms Museum og Dikemark psykiatriske sykehus. Utstillingen var kuratert av Simone Ritter.
Arkivets arabesk – linjer gjennom Guttormsgaards arkiv var det andre gjestespillet, kuratert av Ellef Prestsæter.
Under Før og etter streken samarbeidet vi også med Tekst Lab om arrangementet Ung i Kunst, en internasjonal møteplass for unge kunstnere og kunstinteresserte, som varte i to dager. Her hadde deltagerne muligheten til å møte ulike kunstnere fra Norge, samt noen av verdens ledende miljøer på kunstfeltet internasjonalt, som sentrale aktører fra Willam Kentridges Center for the Less Good Idea i Johannesburg og The Tanksved Tate Modern i London.

Tegnerforbundet vil rette en stor og hjertelig takk til alle som bidro til at Tegnetriennalen 2019 ble en uforglemmelig kunstopplevelse:
Tusen takk til kurator Helga Marie Nordby for fantastisk innsats og samarbeid i arbeidet med triennalen fra start til slutt. Tusen takk til alle kunstnere som sto for den eksepsjonelle kvaliteten i triennalens innhold. Tusen takk til Kunstnernes hus for godt vertskap og et vellykket samarbeid. Og tusen takk til Tekst Lab for godt samarbeid om arrangementet Ung i Kunst.
En stor takk til Kulturrådet, Sparebankstiftelsen, Oslo kommune, Fritt Ord og Bergesenstiftelsen som bidro med verdifull støtte.

Og til slutt en hjertelig takk til dere som besøkte triennalens utstillinger, workshops, forelesninger, filmvisninger, performances og mye mer, og som gjorde denne triennalen til en levende møteplass for alle kunst- og tegneinteresserte.

Takk for nå –
Vi ser frem til å se dere alle til neste Tegnetriennale i 2022!

Foto: Jan Khür