TEGNETRIENNALEN 2019 - HUMAN TOUCH

Sep 2, 2019

Tegnetriennalen 2019 som bærer tittelen Human Touch er kuratert av Helga-Marie Nordby, arrangert av Tegnerforbundet og produsert i samarbeid med Kunstnernes Hus.Triennalen åpner 8. november på Kunstnernes Hus og 9. november i Tegnerforbundet. I utstillingen nærmer 35 inviterte kunstnere seg tegning som et grunnleggende menneskelig uttrykk.

For meg opphører tiden når jeg ser en tegning, den er et direkte møte med et annet menneske. Energi overført; sårbart, umiddelbart, mektig. Ni røde okerlinjer på en stein tegnet av et menneske for 73000 år siden. Det tenner en gnist i meg! (Helga-Marie Nordby)

Utstillingen fokuserer på tegning som utforskning og bearbeiding av det menneskelige. I utstillingen søker kuratoren å skape et større refleksjonsrom rundt tegning, ikke bare som et kunstnerisk uttrykk, men som et iboende språk og potensial i mennesket: Gjennom å tegne kan vi se både innover og utover, og ved å tegne kan vi formulere det vi ser. Ikke bare som en etterligning eller avbildning, men som visuelle ideer, som refleksjon, som leting, som spørsmål. Tegnetriennalen 2019 presenterer arbeider av kunstnere som søker gjennom streken, som bruker tegningen som en metode for å nærme seg hvem vi er. Utstillingen trekker også linjer til det prehistoriske og tegning som kommunikasjon før skriftspråket oppsto, og handler følgelig i høy grad om tegning som menneskets primære avtrykk – både i fysisk og mental forstand.

Tegnetriennalens mangfoldige formidlingsprogram Før og etter strekenåpner opp for en større refleksjon rundt tegning som allmennmenneskelig uttrykksform og verktøy for å forstå verden og oss selv. Programmet vil skape en aktiviserende og reflekterende ramme rundt hovedutstillingen.

Følgende kunstnere deltar i Tegnetriennalen:

Filippa Barkman, Per Inge Bjørlo, Eirik Blekesaune, Louise Bourgeois, Jennie H. BringakerPeder K. Bugge,Ann Iren Buan, Liv Dessen, Marthe Ramm FortunIda Madsen Følling,Andrea Galiazzo, Guttorm GuttormsgaardSilje Hammer, Ane Hjort Guttu, Anna Carin Hedberg, Nina Heum, William Kentridge, Käthe Kollwitz, Ingeborg Annie Lindahl, Per Maning, Elisabeth Mathisen, Pierre Lionel Matte, Ana Mendieta, Gunnveig Nerol, Randi Nygård, Cecilia Jiménez Ojeda, Shwan Dler Qaradaki, Bendik Riis, Anngjerd Rustand, Bente Stokke, Per Teljer, Monica Winther, Vera Wyller og Ina Åsheim.

Den visuelle identiteten for Tegnetriennalen 2019 er utviklet av designer Ariane Spanier.

Takk til våre støttespillere: Kulturrådet, Sparebankstiftelsen, Oslo kommune, Fritt Ord og Bergesenstiftelsen.

Utstilling i Tegnerforbundet:

Marthe Ramm Fortun og Andrea Galiazzo:
Leda og Svanen.

09.11.2019 - 19.01.2020

Gjestespill på Kunstnernes Hus under Tegnetriennalen:

Sjelens ornamenter: Ornamentale tegninger i outsider art
08.11.2019 - 01.12.2019
Kuratert av Simone Ritter, TrastadSamlinger, Sør-Troms Museum