Tegnerforbundet

Oct 10, 2014

Oct 10, 2014

Arrangør: Tegnerforbundet i samarbeid med Kunsthall Oslo

Visningssteder: Tegnerforbundet, Kunsthall Oslo, Nasjonalgalleriet, Oslo Kunstforening, Anatomibygget, QB Gallery, Grei Kafé

Kuratorer: Kunsthall Oslo, Terje Nicolaisen

Tittel/ tema: Tegnebiennalen 2014 - Fremtiden former fortiden

Den 7. Tegnebiennalen var et kuratorisk samarbeid mellom Kunsthall Oslo og Terje Nicolaisen, som representant for Tegnerforbundets styre. Tematikken for biennalen var tegning etter modernismen – eller ”hvordan fremtiden former fortiden”. En kuratorisk ledestjerne for utstillingen var Robert Rauschenbergs Erased de Kooning Drawing fra 1953. Vi var stolte av å ha inngått et samarbeid med Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design og San Francisco Museum of Modern Art om å vise dette verket, som er et av etterkrigstidens mest omdiskuterte, ikoniske arbeider. Hovedfokuset i biennalen lå på samtidsverk og på hvordan tegning fortsatt er en sentral del av samspillet mellom idé og praksis i en tid med mange nye, teknologiske uttrykksformer.

Kunstnere: A Kassen: Dansk kunstnergruppe som består av Christian Bretton-Meyer, Morten Steen Hebsgaard, Søren Petersen, og Tommy Petersen. Viggo Andersen (N/S), Louis Bevalét, (F), Ida Ekblad (N), Serina Erfjord (N), Berit Marie Friestad (N), Guttorm Guttormsgaard (N), Wade Guyton ( USA), Hanne Grieg Hermansen (N), Carl-Viggo Hølmebakk (N), Sture Johannesson (S), Irma Salo Jæger (FI/N), Silke Otto-Knapp (D/USA), Kitty Kraus (D), Anders Dahl Monsen (N), Ronak Moshtaghi (IRI/N), Punish (Ewan Imrie og Robert Johnston) (GBR), Robert Rauschenberg (USA), Selbupenger/Rettsmuseet i Trondheim. Håndtegnede pengesedler laget på 1950-tallet av en gårdsarbeider fra Trøndelag, navn ukjent. Christian Skagen (N), Roman Signer (SUI), Fredrik Værslev (N), Emma Wright (N), Richard Wright (GBR)

Arrangementer: Oslo kunstforening og Kunsthall Oslo organiserte en samtale om Tegnebiennalen med utgangspunkt i arbeidene som ble vist på Oslo kunstforening; A Kassen Carnegie Art Award 2014 av den danske kunstnergruppen A Kassen. Her deltok Nasjonalmuseets kurator Øystein Ustvedt, kunstner og professor på Kunstakademiet Dag Erik Elgin, kunstnerisk leder Oslo kunstforening Marianne Hultmann, kunstner Tommy Pedersen og kurator Kunsthall Oslo Elisabeth Byre.

Katalog/ avis: Gratis utstillingsavis som var tilgjengelig på alle utstillingssteder. Innhold: Forord av Kunsthall Oslo, kunstnerbiografier og verksbeskrivelser, på norsk og engelsk. Design: Ulf Carlsson