Tegnerforbundet

Visningssted: Momentum kunsthall i Moss

Kuratorer: Susanne Altmann og Stefan Schröder

Tittel/ tema: Lines on the Move

Hovedvekt og tema for denne Tegnebiennale var på den ene siden tegning sett i forhold til installative, skulpturale og materialtekniske undersøkelser eller aspekter. På den andre siden tegnebasert animasjonsfilm. De to hovedtrekkene ble valgt fordi Momentumhallen er et spesielt sted, som er godt egnet for et mye mer eksperimentelt utrykk når det gjelder tegning som medium. Det var også tenkt, at man med denne utstillingen i større grad utforsket tegningens egne premisser og begrensninger. Vi ønsket å vise at det ikke finnes noe begrensninger hva gjelder tema, teknikk eller visningsmåte, når man snakker om tegning som kunstnerisk medium.

Deltagende kunstnere: (Ved siden av juryeringen av utvalgte kunstnere, inviterte Susanne Altmann fem kunstnere som jobber med animasjon i den delen som fikk navnet Inserting Lines.)

Knut Benjaminsen, Johan Urban Bergquist, Mona Brekke, Oda Broch, Dania Burger, Mattias Cantzler, Per Dybvig, Frøydis Eriksson Erstad, Stian Gabrielsen, Ivan Galuzin, Ane Graff, Christian Hennie, Guri Guri Henriksen, Steffen Håndlykken, Arne Heglum Ingvaldsen, Anders Kjellesvik, Sofi Lardner Häggström, Petter Lie, Janine Magelssen, Kristoffer Myskja, Terje Nicolaisen, Shwan Dler Qaradaki, Tammo Rist, Sex Tags, Andreas Soma, Tegneklubben, Catrine Thorstensen, Helene Torp, Øyvind Torseter, Kjell Varvin, Magnus Vatvedt, Gunhild Vegge, Emma Wright, Heidi Øiseth, Munan Øvrelid, Ørjan Aas og Stian Ådlandsvik.

Inserting Lines: Tilo Baumgärtel (D), Marion Porten (D), Hannah Schneider (D), Martijn Koolstra (NL), David Mackintosh (UK)

Arrangementer: Det ble holdt et seminar i Momentumhallen, med innlegg av Nina Katchadourian fra The Drawing Centre i New York, Jan-Philipp Frühsorge som driver galleri Fruehsorge - Contemporary drawings, Berlin, Bjørn Hegardt norsk/ svensk kunstner, bosatt i Berlin og utgiver/ redaktør av magasinet FUKT, og Susanne Altman, en av kuratorene for biennalen.

Katalog med innledende tekster av Stefan Schröder og Susanne Altmann. Design: Ulf Carlsson.

Kjøp katalogen her.