Numer

Numer 108

Feb 1, 2016
Kjøp i nettbutikken →

Av innholdet kan for eksempel nevnes at Tegnerforbundets første 100 år fortsatt feires, denne gang med eget legg. Denne gang litt dypere i historien. Ingun Bøhn har tatt seg tid til å samle egne og andres notater i en personlig gjennomgang. Selv har jeg latt meg guide gjennom styreprotokollen fra 1930-38, og prøvd å sette meg inn i kampen om Åndsretten, kanskje den aller viktigste kampen i forrige århundre. Åndsverksloven av 1930 legger føringer for nesten alle de andre rettighetene og er fundamental for muligheten til å leve av sine verk.

Men også andre kamper kjempes og som angår frihet på flere områder. Tre kurdiske kunstnere med en kunstnerisk praksis der opplevelsen av å være i diaspora etter flukt er et sårt men også vitalt punkt. Å være på flukt tar ikke slutt, selv om man finner et sted som gir ly og som blir et hjem. Ikke så lenge årsaken til flukten fortsatt skrangler i minnet og herjer i hjemlandet. Kjetil Røed har møtt de tre, Shwan Dler Qaradaki og søskenparet Serhed og Galed Waledkhani, og han drøfter hva denne erfaringen gjør med oss, og hvordan kunst kan virke som metode for omforming av minner og traumer.

Fredrik Rysjedal er en kunstner som også arbeider med minner, men i hans tilfelle prøver han å lage seg minner om en han aldri fikk møte. Cecilie Størkson leser verkene hans i lys av tegneserieformatet og innser at også hennes hukommelse kan påvirke forståelsen av verket, særlig når det er hennes fingre som driver det framover i form av en app. Morten Harper skriver derimot om en tegneserieforfatter, Riad Sattouf, som hevder å huske alt fra barndommen. Her er også forflytning tema, bevegelse mellom kulturer, land, lukter og farger. Minner, personlige og kollektive, upålitelige og stabile, er et slags samlende tema for NUMER 108. Det er ikke helt ukjent at minner former nåtiden, etter hvert vet vi også at minner omformes av hvordan de omtales.

I del 2 i serien om skissen er komponisten Øyvind Torvund og lydkunstneren Maia Urstad invitert til å dele sine første tanker med oss.

Men det er mye som ikke får plass, som burde blitt nevnt men som faller ut av ulike årsaker. NUMER inviterer herved alle lesere om å bidra med egne (og kanskje også andres) minner fra TFs indre liv.

– Sissel Lillebostad, redaktør