Numer

NUMER 119

Apr 18, 2019
Kjøp i nettbutikken →

Numer #119 er ute i bladhyllene, med illustrasjonen Barndomsminne fra Finnmark av Kaare Espolin Johnson på forsiden. Egon Låstad har nemlig sett nærmere på kunstneren og illustratøren Espolin Johnson sitt liv og virke i denne utgaven av Numer. Caroline Larikka har intervjuet kunstneren Tom Kosmo, som i sine siste utstillinger har jobbet med installasjoner av grafiske trykk, treskulpturer og veggtegning. Ingunn Bøhn skriver om de tidligste strekene vi kjenner til her på berget, mens Morten Harper har vært i Angoulême på Europas viktigste tegneseriefestival. Ida Madsen Følling er en av kunstnerne som skal vise sine verk på Tegnetriennalen senere i år, og Numer presenterer en samtale mellom henne og kurator Helga-Marie Nordby. Stig Andersen skildrer en tegning av kunstneren Bendik Riis, og redaktør Fredrik Rysjedal har snakket med Kjersti Lillebø, som er direktør for 20-åringen, Avistegnernes hus. Vi tar også farvel med illustratør og tidligere Numer-redaktør Hans Normann Dahl som gikk bort 29. januar i år.