Arrangement Tegnetriennalen 2023

Tegnerforbundet: The Oracle (dream-magic)

November 11, 2023

November 11, 2023

Velkommen til performance med Johan Urban Bergquist i Tegnerforbundet.

Sted: Tegnerforbundet
Dato: 11. november
Tidspunkt: kl.14.00

Arrangementet er gratis, åpent for alle og krever ingen påmelding.

Om performancen

Når vi sover er det drømmene som regjerer. Om vi er deltagende i angstframkallende mareritt eller sukkersøte drømmer hender det rett som det er at vi våker og lurer på hva det hele skal bety? Er det bare underbevisstheten vår som spiller oss et puss eller kan drømmene våre si noe om vårt våkne liv? Kanskje har Orakelet svaret? The Oracle (dream-magic) er en interaktiv performance som tar utgangspunkt i forutsigelser og tyding av drømmer ved hjelp av 56 håndtegnede orakelkort. Et av Bergquists alter ego, Orakelet, vil gjennom utstillingen tilbyr lesning av orakelkort til besøkende. Gjennom lesningen vil orakelet prøve å kaste lys over drømmenes mørke. The Oracle (dream-magic) er et prosjekt som utfolder seg i berøringspunktene mellom tegning, språk og drømmer, der hvert element mater og responderer på hverandre. Vanskelige tydninger av Orakelets kortstokk blir supplert med dets drømme- journaler og scrap-books. Det er ikke første gang Orakelet begir seg inn i drømmenes verden.

Om Johan Urban Bergquist

Johan Urban Bergquist (1965) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Konstfack i Stockholm. Han har deltatt både på Skulpturbiennalen og tidligere Tegnebiennalen. Han er innkjøpt av institusjoner både i Sverige og i Norge.

Foto: Johan Urban Bergquist.

Link til Facebook arrangement